Wednesday, August 6, 2008

Kehidupan Bersih (6)




Kehidupan yang bersih dan suci yang dimaksudkan di sini ialah kehidupan yang dilalui oleh manusia , di mana cara hidupnya bersih dan suci dari segi rohani, jasmani dan persekitarannya. Untuk mencapai tujuan tersebut selain dari yang telah disebutkan pada siri yang lepas. Manusia hendaklah menyedari bahawa sebagai orang Islam, mereka wajib mematuhi atau menyedari bahawa kita tidak akan terlepas dari pemerhatian dan hukum Allah iaitu sama ada wajib,sunat,haram, mubah dan makruh. Ini bermakna manusia tidak dapat elak dari hukum Allah, setiap perbuatan yang dilakukan akan disabitkan sama ada sunat,haram,mubah,makruh atau wajib. Sebagai contoh makan>mubah, mengumpat>haram, makan makanan hasil rasuah>haram, memberi pertolongan dalam hal kebaikan>sunat.

Kesimpulannya setiap perbuatan manusia tiada yang terhenti di dunia sahaja atau akhirat sahaja, setiap perbuatan melibatkan dunia dan akhirat sebagai contoh memberi pertolongan kepada orang, menyara keluarga, menunaikan solat atau bersedekah, perbuatan tersebut dilakukan di dunia dan mendapat syorga di akhirat (dunia/akhirat). Mencuri, memberi atau menerima rasuah,memfitnah atau mengumpat, semua perbuatan ini juga berlaku di dunia tetapi menerima azab neraka di akhirat (dunia/akhirat). Tegasnya setiap perbuatan yang dilakukan di dunia ini ada ganjaran atau balasannya di akhirat nanti. Sama ada kita seorang pendidik, ahli politik, petani, peniaga,penjawat awam,nelayan atau sebagainya, oleh itu bekerjalah seolah-olah kita sedang melihat Allah atau sesungguhnya Allah sedang melihat kita. (ihsan).

Rasionalnya kita perlulah berada di dalam lengkongan persekitaran yang kehidupannya bergerak selari dan selaras dengan perintah Allah. Kiranya ini dijadikan panduan di dalam kehidupan manusia, insya Allah kita akan mencapai matlamat yang dikehendaki.

Kebelakangan ini kadang-kadang kita terfikir atau merasai seolah-olah masyarakat iblis,jin dan syaitan sedang berpesta merayakan kemenangan mereka ke atas menusia . Ini merujuk kepada peristiwa-peristiwa buruk dan jahat yang berlaku di persekitaran kita berdasarkan berita benar dan palsu yang diterima dari berbagai sumber.

Cerita mengenai anak muda berlumba motorsikal secara haram, rompakan, rogol, penagihan dadah yang semakin bertambah dan keruntuhan rumahtangga, kecurian dan seumpamanya sering dipaparkan di dada akhbar. Jika telahan ini benar bermakna laluan kehidupan yang kita lalui terdapat kekotoran dan kejahatan yang berkemungkinan bila-bila masa sahaja boleh menyusahkan kita, keadaan ini nampaknya menyarankan kita supaya mengubah pradigma yang tidak betul yang dihayati selama ini sama ada oleh anak muda atau diri kita sendiri kepada suatu cara hidup yang dianjurkan oleh Islam secara berhikmah dan bermaruah.

Kalau ada usaha insya Allah kita akan berjaya mengubah kehidupan kita yang kurang baik ini kepada kehidupan yang lebih baik lagi. Kita tidak boleh lagi hidup mementingkan diri sendiri tanpa mempedulikan kehidupan orang lain sebab kehidupan orang lain antaranya mengancam kehidupan kita dan ada yang membantu kehidupan kita. sebenarnya kehidupan ini sering bergantung antara satu sama lain dan mempengaruhi antara satu sama lain. Dengan itu masyarakat berkewajipan mewujudkan kehidupan yang bersih dan suci supaya semua orang dapat hidup dalam keadaan harmoni.

" Membersihkan permukaan meja yang kotor memerlukan tuala yang bersih dan suci"

wassalam.

>>> Insya Allah kita bertemu lagi <<<

No comments: