Sunday, September 4, 2011

Balik kampung - Aidil Fitri 1432 - (2)

Salam semua.

Semasa perjalanan balik ke selatan pada 3 Syawal 1432, sebaik sahaja melepasi Tol Juru, lebuhraya mulai sesak dan perjalanan pun tersekat-sekat. Masing-masing berfikir untuk mengelakkan kesesakan dengan mengambil keputusan keluar dari lebuhraya dan masuk ke jalan lama (jalan kampung) tetapi kalau ramai yang buat keputusan begitu akan berlaku kesesakan pula di sana nanti - apa pun keputusan kena buat juga.



Masih di atas lebuhraya sebelum exit Changkat Jering/Taiping.

Sesak di depan Tol Changkat Jering/Taiping.

Jalan lama (jalan kampung) pun bermula - keadaannya agak lengang.

Tidak nampak papan kenyataan nama pekan ini...tak tau di mana hehe. Tapi yang pasti di Perak. Pada pendapat saya papan kenyataan bagi memaklumkan lokasi yang sedang kita berada terutamanya di bandar-bandar atau kampung agak kurang, tidak menimbulkan masalah bagi anak tempat tetapi bagi orang musafir akan tercari-cari. Kalau di lebuhraya hanya tertulis nama laluan keluar sahaja, bukan tempat berkenaan, pihak berkuasa tempatan patut memikirkan hal ini untuk kemudahan pelancong khasnya pelancong luar negara.

Menuju ke Telok Intan.

Bandar Setiawan - kereta banyak tetapi masih berjalan lancar. perjalanan ini menuju ke Sabak Bernam, Sg.Besar, Tanjung Karang, Kuala Selangor dan Shah Alam.

Kuala Selangor - Kereta banyak - bergerak perlahan - akan masuk lebuhraya semula sebelum tiba di Shah Alam. Perjalanannya agak jauh tetapi tiada tekanan semasa memandu.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: