Sunday, September 4, 2011

Balik kampung - Aidil Fitri 1432 - (1)

Salam semua.

Artikel ini ditujukan khas kepada anak Kedah di perantauan.


Balik kampung ziarah ibu tersayang, sanak saudara dan rakan taulan. Ziarah menziarahi pada Hari Raya adalah digalakkan oleh Islam, bermaaf-maafan dan mengeratkan lagi hubungan silaturrahim, yang putus dihubungkan semula, yang renggang dieratkan. Pada yang sudah tiada didoakan kesejahteraan mereka.Solat sunat Aidil Fitri di Masjid Alor Merah (gambar). Alor Setar, Kedah.



Bertolak balik pada 29 Ramadan 1432/29 Ogos 2011 - Mulai Tol Bukit Raja ke utara Lebuh raya mulai lengang kerana sebahagian besar dari perantau telah pulang ke kampung. Video ini menujukkan kami telah sampai Tol Jelapang ( Ipoh) yang telah pun dibuat perubahan bagi mengelakkan kemalangan yang kerap berlaku di kawasan Tol ini kerana kenderaan berat sering terlajak tanpa kawalan berikutan turun bukit yang agak tinggi. Kenderaan yang hendak ke utara atau selatan memilih lorong tengah tanpa melalui tol.

Masuk terowong - bergerak dengan selesa.


Pagi raya selepas solat sunat Aidil Fitri bertolak balik ke kampung - Suasana kampung. Padi hampir menguning.

Hari Raya Kedua ke Sungai Petani melalui Jambatan Semelin- Sg.Merbok - Hutan Bakau yang terbaik di rantau ini.

Hari Raya Ketiga bertolak balik ke Selangor, singgah di Pekan Rabu.

Pulau Pinang - persinggahan keduan dalam perjalanan balik - rancangan awal perjalanan melalui feri tetapi, apabila sampai di jeti didapati keadaan sesak dan berbaris panjang untuk ke feri, ubah fikiran - pusing U menuju ke Jambatan Pulau Pinang - video ini rakaman perjalanan ke arah jambatan.



Atas jambatan arah masuk ke pulau (bandaraya).
a
Laluan depan Komter ke Pasar Chowrasta.

No comments: