Thursday, March 13, 2014

Emosi aktif

السلام عليكم

Kali ini saya ingin menarik perhatian semua supaya memikirkan hal emosi @ perasaan, emosi kita semua.Kita akan teruja apabila mendapat sesuatu yang kita suka dan minat kepadanya, akan bersyukur dan bersyukur berpanjangan.Jika kita mendapat kemenagan di dalam sesuatu pertandingan di peringkat mewakili negara maka seluruh rakyat akan rasa gembira dan suka. Isu itu akan menjadi tajuk perbualan seluruh rakyat pula. Sebaliknya pula kalau negara ditimpa kemalangan juga emosi akan aktif, semua rakyat akan rasa sedih dan walang, demikianlah kita berkongsi emosi.

Pada jam 2.40 pagi 8 Mac 2014 pesawat MAS MH370 disedari hilang di udara selepas berlepas dari landasan jam 12.40 menuju ke Beijing, sehingga artikel ini ditulis punca berlakunya kejadian ini belum dapat dikesan. Setelah berita diumumkan oleh pihak berkuasa seluruh rakyat Malaysia terperanjat dengan kejadian tersebut, suatu kejadian yang jarang berlaku, tentunya yang paling sedih dan terharu serta hilang arah ialah ahli keluarga kepada penumpang yang terlibat, perasaan mereka tertanya-tanya sehingga tidak tidur malam, mereka yang prihatin akan berkongsi emosi dan perasaan tidak tenteram ini. Orang ramai pula akan menziarahi keluarga secara individu dan rombongan sehingga berkumungkinan ahli  keluarga tidak sempat berehat kerana terpaksa menerima pengunjung yang tidak putus-putus itu, ziarah untuk bertanya sesuatu dan mengucapkan takziah kepada mereka serta berdoa agar ianya masih selamat in sya Allah.

Dalam hal ziarah ini sepatutnya pengunjung prihatin dengan masalah keselesaan keluarga mangsa, maupun dalam hal sakit atau lain-lain kemalangan.Menziarah mangsa atau keluarga mangsa memang Islam menggalakkannya tetapi hendaklah jangan lupa adab-adabnya.

No comments: