Sunday, August 3, 2014

Keganasan terhadap Palestin @ Gaza.

Apakah perasaan kita apabila saudara kita diperlakukan begini rupa, dikurung di dalam tembok besar dan disekat pergerakan mereka, pada hal mereka tinggal di negeri mereka sendiri sejak sekian lama, apakah kita tidak terasa hendak menolong @ membantu mereka sekadar kudrat yang kita mampu, Paling tidak menghulurkan derma sambil berdoa semoga mereka mendapat pertolongan Allah dan berjaya di dalam perjuangan suci mereka.

Alhamdulillah, kalau telah berbuat demikian, itulah bukti kita orang yang beriman, mengasihi saudaranya seperti mengasihi diri sendiri, itulah juga cetusan iman dalam diri.

                                        #########





Maksud ayat 14 dari Surah Al-Hasyr;

( Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik ) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).


اللهم انصر الإسلام والمسلمين في غزة وفى فلسطين وفي كل مكان وفي كل زمان . 

والله أعلم

No comments: