Sunday, July 8, 2012

Merpati anih di dalam Masjid Nabawi.

Salam semua.
Madinatul Hujjaj
Artikel ini dinukilkan berdasarkan cerita yang disampaikan oleh orang yang menyaksikan peristiwa  yang berlaku, walaupun penulis juga berada di dalam masjid ketika peristiwa ini berlaku tetapi penulis berada di bahagian lelaki manakala peristiwa ini berlaku di bahagian perempuan, di antara ahli jamaah lelaki dan perempuan ada sekatan dinding yang menghalang kedua-dua pihak melihat di antara satu sama lain, pintu untuk masuk ke dalam masjid juga berasingan, suasana di dalam Masjid Nabawi kelihatan lebih tertib dan khusyuk berbanding di Masjidil Haram, di mana di Masjidil Haram manusia terlalu ramai sehingga susah hendak kawal, maka kita hendaklah  menerima keadaan itu seadanya. 

Merujuk kepada merpati anih yang disebutkan di dalam topik artikel ini. Penulis ingin menukilkan semula peristiwa yang tidak disangka-sangka  berlaku di Masjid Nabawi pada musim Haji yang telah lalu.Setelah masuk minggu ke dua kami berada di Madinah di mana pada ketika itu  para jamaah Haji bertambah semakin hari semakin ramai, kalau hendakkan tempat solat yang selesa para jamaah perlulah pergi lebih awal setiap kali masuk waktu solat. Sedang ahli jamaah perempuan beriktikaf, membaca al.Quran, bersolat sunat dan seumpamanya sementara menunggu masuk waktu Asar, tiba-tiba seekor  merpati terbang dengan lajunya dari arah atas bumbung bahagian dalam masjid dan tidak semena-mena hinggap di atas bahu seorang wanita, wanita itu menjerit sekuat-kuatnya sehingga kedengaran begitu kuat sekali dan berlari-lari dengan tidak tentu arah untuk menyelamat atau mengelakkan diri, keadaan itu memaksa jamaah lain turut berdiri dan bersiap siaga, kalau-kalau terpaksa membuat tindakan seterusnya, situasi yang tidak tenteram ini  terpaksa dibantu oleh para pengawal wanita yang sedang bertugas. Pergerakan yang tidak tentu arah itu menyebabkan orang lain juga turut rasa takut dan seram, maka berlaku keadaan tidak terkawal buat beberapa ketika, walaupun cuba ditenteramkan oleh pangawal bertugas.

Wanita itu akhirnya mendapat bantuan ambulan untuk dibawa ke hospital, setelah diperiksa mengikut cerita yang sampai kepada penulis wanita itu tidak disabitkan dengan apa-apa penyakit oleh itu beliau dibenarkan pulang semula ke hotel.
Ramai meramalkan merpati itu adalah jelmaan makhluk halus  ( penulis tidak pasti ) sebab itulah  pihak masjid melaungkan azan supaya keadaan kembali menjadi tenteram semula. Sedang azan dilaungkan wanita tersebut terjatuh ketika inilah beliau di bawa ke hospital.

Peristiwa ini dikaitkan dengan seorang wanita Malaysia yang terjatuh dari tingkat atas di Hotel Al.Haram.Penulis dan kawan-kawan menyaksikan mayat yang terkujur di atas kaki lima hotel sebaik sahaja wanita itu terjatuh, pada ketika itu mayat telah pun ditutup sempurna dengan kain dan diawasi oleh pihak polis dan jalan di hadapan hotel itu tutup.  Kejadian ini bukanlah kejadian membunuh diri, sebaliknya didapati banyak pertunjuk yang dipercayai wanita tersebut bertindak dalam keadaan tanpa kewarasan akalnya.

Video ini dirakamkan berhampiran Masjidil Haram.

Catatan:
Paparan kisah ini berdasarkan cerita yang disampaikan kepada penulis, telah menjadi adat dan kebiasaan sesebuah cerita akan berlaku kekurangan atau tokok tambah kerana pembawa cerita akan melibatkan orang yang tidak jujur atau jujur tetapi  lemah ingatan dan seumpamanya menjadikan cerita itu berpecah kepada beberapa versi. Kisah ini juga tidak terkecuali.  

(Setakat ini telah dibaca 1363 pembaca)

Sekian...Wallahu aklam.





No comments: