Sunday, April 17, 2011

PANDANGAN FUQAHA’ TENTANG MENGHINA DAN MENGAIBKAN SESEORANG MUSLIM.

Salam semua.

Kongsi artikel.

PANDANGAN FUQAHA’ TENTANG MENGHINA DAN MENGAIBKAN SESEORANG MUSLIM.

by Zahidin Mahmood on Wednesday,
April 13, 2011 at 5:32pm.

(Sedutan dari Artikel : “Menghina dan mengaibkan Seseorang Dari perspektif Hukum Syarak” - Oleh : Al-Fadhil Ustaz Dr Abdul Halim el-Muhammady di dalam buku terbitan ABIM Pusat bertajuk : القذف : QAZAF Menjawab Fitnah; IKDAS@2011.)

Kata-Kata Yang Dianggap Menghina.
Pandangan fuqaha’ dalam membincangkan tentang menghina dan mengaibkan seseorang Muslim dapat dikatagorikan kepada dua : pertama menghina dan mengaibkan seseorang dengan kata-kata dan tuduhan menghina yang tidak ada kaitan dengan seksual, dan kedua ialah menghina yang dikaitkan dengan kata-kata berunsur seksual. Ia termasuk dalam katagori jenayah Hudud iaitu Qazaf yang jelas peruntukan kesalahannya dan hukumannya dalam nas.

Sesiapa yang membuat tuduhan ke atas seseorang yang baik akhlaknya dengan melakukan zina atau seumpamanya tanpa membawa empat orang saksi lelaki yang adil untuk mensabitkannya maka ia disabitkan dengan kesalahan jenayah Qazaf dan dikenakan hukuman sebat sebanyak lapan puluh kali dan kelayakan saksinya gugur selama-lamanya kerana pembohongan dan sikap menghina orang dengan kata-kata keji.

Adapun tentang menghina seseorang dengan kata-kata atau tuduhan menghina yang lain daripada seksual maka para ulama cuba mengulasnya dengan mengambil beberapa contoh perkataan yang mempunyai maka penghinaan ke atas seseorang. Perkataan-perkataan itu saperti ghibah ( umpatan ), buhtam ( dusta ), shatm ( cacian ), namimah ( mengadu dumba ), hasad ( dengki ), dan hiqd ( dendam ).

Apa yang dimaksudkan dengan ghibah ( mengumpat ) itu ialah menyebut keaiban seseorang dengan perkara yang tidak disenanginya secara tidak benar; buhtam ( dusta ) pula ialah tuduhan palsu ke atas seseorang yang ia tidak menepati dengan apa yang dituduh; shatm ( cacian ) menyebut tentang kekurangan seseorang untuk menghinanya; perkataan namimah ( mengadu dumba ) pula membawa maksud berusaha untuk menarik seseorang ke dalam kancah fitnah dan kebencian; manakala hasad ( dengki ) ialah ada keinginan dan cita-cita supaya hilang nikmat yang didapati oleh seseorang; dan hikd ( dendam ) pula ialah timbul keinginan bermusuhan dan kebencian terhadap seseorang.

Semua perkataan-perkataan yang disebutkan itu ada kaitannya dengan ghibah dari sudut maknanya iaitu menyebut aib seseorang dengan cara tidak benar dengan perkataan yang tidak disenanginya.

Sumber Rujukan :
Wizarat al-Awqat wa al-Shu’un al-Islamiyyah (1994), al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah, Wizarat al-Awqaf, Kuwait, Jilid 31,hal. 330,331.
WalLahu A'lam Bissawab. Semoga bermenafaat dan dapat mengurangkan FITNAH.
Wassalam.

NOTA BAHASA INGGERIS :
OPINIONS OF MUSLIM JURISTS’ INSULTING AND SHAMEFUL ONE OF THE MUSLIMS
( Taken from the article: "Insulting And Shameful Person From The Perspective Of Islamic Law" - By: Al-Fadhil Ustaz Dr Abdul Halim el-Muhammady in the book published by ABIM titled: القذف: Answering Sumitro Defamation; IKDAS @ 2011. )
Words Of The Deemed Insulting.

The jurists views in discussing the insult and humiliate a Muslim can be categorized into two: the first, insult and humiliate a person by her words and insulting accusations that have nothing to do with sex, and the second, is associated with insulting words said sexual nature. It is included in the category of crimes Hudud qazaf and is very clear, the offense and penalty provisions in the ‘nas’ (Islamic text).

Those who make allegations against someone who is good in personality to commit adultery or something like that without bringing four male witnesses of justice for the convicted criminal is convicted to QAZAF and sentenced to eighty-time whipping and qualifying witnesses fall for ever because of lies and attitude insulting people with vile words.

As for the insulting someone with words or other charges of contempt of the clergy sexual, the Ulama’ (muslim intelectuals) then try to explain by taking a few examples of words that have the humiliation of a person. Those words like ghibah (twit), buhtam (lie), shatm (insult), namimah (make people fight), envy (jealousy), and hiqd (revenge).

What is the ghibah (gossip) is called an embarrassment to the matters that are not favorite and is not true; buhtam (lie) is the false accusation of someone who does not comply with what the accused; shatm (insult) mentions the lack of someone to insults, the words namimah (dumba complained) also means trying to pull someone into the arena of slander and hatred, while envy (envy) is that there is a desire and ambition to lose favor found by someone, and hikd (revenge) is to arising from the desire to hate and resentment against a person.

All the words mentioned it has to do with the meaning of ghibah (meaning) - an embarrassment by saying false words that are not pleasing anyone.

Reference Source:
Wizarat al-wa al-Shu'un Awqat al-Islamiyyah (1994), al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah, Wizarat al-Awqaf, Kuwait, Volume 31, pp. 330.331.
____________________________________________

Tertera di atas.
BUKU TERBITAN ABIM YANG WAJIB DIBACA BAGI MENGHAPUSKAN PERBUATAN MENFITNAH...!
_________________________________________________

Sekian...wallahu aklam.

No comments: