Sunday, February 5, 2012

Haj-haj-haj...Haji-haji...Toriiq - toriiq.

Salam semua.

Haj-haj-haj...haji-haji...tariq-tariq...Kalau kita berjalan di dalam atau di dataran
Masjidil Haram pada musim haji, kita sering terdengar perkataan yang tersebut. haj-haj bermaksud haji-haji, manakala tariq-tariq pula membawa maksud jalan-jalan. Ungkapan itu sering digunakan oleh pengawal yang bertugas di dalam dan di persekitaran masjid iaitu bertujuan memberi ruang atau memberi peringatan supaya para jamaah tidak menghalang laluan mereka yang sedang bergerak ke destinasi ibadat masing-masing, ungkapan ini juga digunapakai oleh mereka yang menghadapi laluan terhalang, kekadang penggunaannya sesuai dengan situasi dan terkadang tidak sesuai kerana yang meminta laluan itu dengan yang dituju cakap sama-sama bergerak menuju ke destinasi - ungkapan ini digunakan kerana hampir semua para bakal haji dari berbagai bangsa itu memahaminya.
Semua gambar di atas adalah dirakamkan di Lapangan Terbang Madinatul Hujjaj.


Di dalam Masjidil Haram.


Pada setiap musim haji semestinya berlaku kesesakan manusia di dalam dan di dataran Masjidil Haram , walaupun di dalam masjid dan di datarannya disediakan laluan khas untuk memudahkan para jamaah bergerak dari satu tempat ke suatu tempat yang lain, pada waktu solat terdapat juga para jamaah menunaikan solat di laluan khas itu, tiada masalah untuk berbuat demikain kerana pada ketika itu tiada lagi kesesakan sebab masing-masing menunaikan solat, asalkan selepas selesai solat hendaklah cepat-cepat mengosongkan laluan tersebut.

Tetapi yang peliknya dan menghairankan di antaranya terdapat para jamaah yang bersolat di laluan itu dan terus berwirid dan berdoa selepas solat tanpa bergerak ke tempat lain, menjadikan laluan itu tersekat apabila para jamaah mula bergerak semula selepas mereka selesai solat, terkadang mereka yang tidak pandai membawa diri ini dimarahi jamaah lain malah ada yang terkena rempuhan kecil seperti tersepak oleh jamaah yang tidak melihat mereka kerana terlindung dengan pejalan yang sedang bersesak dan bertali arus itu. Nasib baik jamaah haji Malaysia tidak termasuk dalam golongan mereka ini iaitu mereka tidak menjadi penghalang jalan.




Sekian...wallahu aklam.

No comments: