Monday, February 6, 2012

Aku baru tahu maksud Haji Ekspres...google

Salam semua.

Aku jarang menonton TV dan membaca akhbar arus perdana oleh itu kekadang aku ketinggalan maklumat/info, walau bagaimana pun terdengar juga di hujung-hujung telinga berita mengenai Haji Ekspres tetapi tidak jelas dan aku biar ianya berlalu, tiba-tiba hari ini aku ingin tahu pula mengenai Haji Exspres ini. lantas aku pun menulis perkataan " haji ekspres " di ruang kecil google dan klik untuk membuat carian maksud perkataan tersebut.

Setelah carian dibuat terjumpalah beberapa maklumat mengenainya, rupanya Haji Ekspres ini adalah mereka yang mendaftar nama untuk pergi menunaikan fardu Haji tidak mengikut giliran untuk disenaraikan sebagai calon yang terpilih dengan menunggu selama beberapa tahun, sebagai contoh, jika didaftarkan pada tahun 2005 maka orang tersebut paling awal akan terpilih untuk pergi mengerjakan Haji pada tahun 2011, kalau tidak pada tahun selepasnya tetapi bagi mereka yang berdaftar pada tahun ini (2012) terpaksa menunggu dalam jarak masa yang lebih lama lagi ( perkara ini ditentukan oleh Lembaga Tabung Haji berdasarkan jumlah pendaftaran dan kuota yang diperolehai dari kerajaan Arab Saudi ), apa yang berlaku kepada mereka yang dikenali sebagai Haji Ekspres ini adalah tidak mengikut giliran yang disebutkan tadi, mereka ini dikatakan mendapat bantuan sindiket tertentu yang rapat dengan Lembaga Tabung Haji, sendiket ini mengatur mereka dengan mengetepikan mereka yang sepatutnya tersenarai dalam kumpulan terpilih kerana telah cukup tempoh menunggu giliran ( kira-kira begitulah agaknya ).

Semasa aku pergi menyerahkan borang tawaran untuk pergi menunaikan fardu haji tempoh hari , aku terdengar juga cerita di mana terdapat mereka yang telah mendaftar lebih lama berbanding dengan mereka yang terpilih atau ditawarkan tetapi mereka kecundang kerana tidak terpilih sedangkan usia mereka telah pun lanjut. Kalau kita congak secara mudah pun akan terasa ada sesuatu yang tidak kena dalam hal pemilihan atau penentuan perkara ini.

Mereka yang pergi mengerjakan Haji menggunakan cara atau jalan pintas dan cantas ini tentulah dilarang oleh Islam kerana mereka merampas hak orang lain, demikianlah ulasan yang diberikan oleh mereka yang arif dalam ilmu Fiqah. Perbuatan mereka itu sudah tentulah melibatkan rasuah dan menganiayakan bakal haji yang lain yang sedang menunggu untuk mengerjakan haji sekian lama.

Merujuk kepada kes dan peristiwa ini menggambarkan bahawa sebelum pergi menunaikan Fardu Haji para bakal haji sangat perlu mendapatkan atau mempelajari ilmu Islam itu terlebih dahulu bukan sahaja khas mengenai haji malah mengenai Islam sebagai cara hidup itu perlu difahami supaya perkara ibadat ini tidak diuruskan seperti perkara adat yang di dalamnya tanpa roh tauhid .

Untuk meneruskan bacaan klik >>> Tabung Haji perkemas sistem data jemaah

Sekian...wallahu aklam.

No comments: