Friday, July 24, 2009

Edaran berinformasi dari Masjid Jamek Fastabiqul Khairat.


Salam Semua.

Edaran berinformasi dari Masjid Jamek Fastabiqul Khairat.
Batu Tiga. Shah Alam,

Masjid Dan Peristiwa Israk Mikraj.
Peristiwa Israk dan Mikraj menjadi bukti betapa pentingnya masjid dan peranannya dalam kehidupan manusia. Dalam ayat pertama surah al.Israk menyatakan bermulanya perjalanan Israk dari Masjid al.Haram di Mekah dan bermulanya Mikraj dari Masjid al.Aqsa di Baitul Maqdis. Ahli tafsir menyatakan bahawa Allah SWT menyebut nama kedua-dua masjid ini kerana ingin memberitahu betapa pentingnya masjid dan peranannya dalam kehidupan kita.

Kemuncak dari peristiwa Israk Mikraj pula ialah Rasulullah.s.a.w. menerima kefarduan solat. Kesimpulannya ialah bermulanya Israk Mikraj adalah dengan masjid dan kemuncaknya dengan solat.

Para ulamak menyatakan perkara ini memberi mesej bahawa, untuk mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat, manusia tidak boleh lari dari masjid dan juga tidak boleh lari dari solat. Kombinasi terbaiknya ialah solat tersebut ditunaikan di masjid.

Masjid Dan Hijrah Rasulullah.S.A.W.
Sesungguhnya Hijrah ke Madinah tujuan utamanya adalah untuk menubuhkan sebuah negara Islam. Bagi menjayakan matlamat tersebut, langkah pertama yang dilakukan oleh Baginda ialah menyediakan asas yang kukuh iaitu:

1. Pembinaan masjid.
2. Mempersaudarakan Muhajirin dan ansar.
3. Menyediakan undang-undang yang dapat mengawal sistem perjalanan hidup.

Pembinaan masjid merupakan perkara pertama dan paling penting bagi membina sebuah masyarakat Islam yang kukuh akidah dan mantap hubungan persaudaraannya. Masyarakat Islam yang bersifat demikian hanya dapat diwujudkan apabila mereka beriltizam dan beristiqamah dengan peraturan Islam.Aqidah Islam dan cara hidup Islam. Untuk melahirkan semua perkara tersebut mestilah melalui perantaraan roh masjid.

Hubungan persaudaraan sesama Islam hanya dapat disempurnakan dengan masjid. Selama mana orang Islam tidak dapat bertemu setiap hari dalam kekerapan tertentu di masjid di dalam satu saf dalam keadaan dan suasana menyembah Allah SWT, tidak mungkin roh persaudaraan dan kasih sayang meresap di kalangan mereka.

Pertemuan melalui solat berjamaah di masjid dalam satu saf berimamkan imam yang sama akan dapat menghapuskan jurang perbezaan yang wujud di kalangan mereka dari segi harta, pangkat, kedudukan dan ideologi politik.

Selama mana umat Islam menunaikan solat fardu di rumah tanpa wujudnya penyatuan dan pegaulan ketika beribadah, maka makna keadilan dan persamaan ketika melakukan urusan seharian tidak akan dapat menguasai masyarakat. Usaha untuk menyatupadukan umat Islam tidak akan tercapai selama mana masyarakat Islam tidak memenuhi masjid-masjid yang dibina indah itu.

_________

Makluman tambahan
>>>
<<<
___________

"Allah Maha Mengetahui"


Sekian. Wassalam.



4 comments:

Nl said...

salam Pak Ngah...
saya tak berapa perasan ler masjid kat Bt. 13 tu... huhu

lagipun saya jarang pergi belah2 sana...

Leenoh said...

Salam Naqeeb.
Tok Bilal dan imamnya berasal dari Perak.Bilal sorang lagi berasal dari Muar, Imam sorang lagi berasal dari Burma.
Naqeeb orang Perak kan...Pak Ngah teka ja hahaha.

Nl said...

errr mcam tu...

tapi saya bukan org perak... saya asal dari kelantan huhu

Leenoh said...

Salam Naqeeb.
Patutlah suara tulisannya macam Kelantan.
Pak Ngah pun setengah badan asal dari Kelantan gak. kira Pak Ngah ni orang KK la, bukan darah keturunan keling tapi darah keturunan Kedah Kelantan. hehehe......ada yang bergurau, ada yang betul. pandai-pandailah pilih hahaha.