Saturday, July 18, 2009

Tiga puluh soalan menduga mindaku.

Salam Semua.
Hari ini tak ada kerja jadi saja cari kerja dan buat kerja, menjawab soalan-soalan yang terjumpa di dalam laman blog ( Islam ...my way of life ), bukan ada markah pun cuma nak penuhkan masa lapang dan juga mengasah minda.
1. Bekas kekasih saya adalah :
> Kahwin dulu baru berkasih.....hahaha.....jadi takde la bekas kekasih.
2. Saya sedang mendengar :
> Saya sedang mendengar bacaan al.Quran yang menceritakan kisah Nabi Yusuf...baginda menteri kewangan yang bijak dan perancang ekonomi negara yang sangat pintar.
3. Mungkin saya patut :
> Saya patut balik kampung minggu depan, kalau dah puasa letih pulak nak wak kereta. Silaturrahim patut diperkukuhkan selalu.
4. Saya suka :
> Saya suka sembang, saya suka makan masak lemak rebung, saya suka pakai baju T dan banyak lagi yang saya suka tetapi tak mau sebut di sini. sebab banyak sangat.
5. Sahabat-sahabat baik saya :
>Sahabat-sahabat baik saya semuanya baik belaka hehehe. .... mereka mai tolong saya bila saya pindah rumah dulu.......sedih la, lani dah tak ada kawan. ada pun tak macam tempat lama dulu...Nasib baik depa dok sms lagi.....tadi ada satu sms dari Sungai Petani tanya apa berlaku di Shah Alam, saya kata macam biasa ja..cuaca panas la sikit......
6. Saya tak faham :
>Saya tak faham mengapa tanda isyarat atau arah ( > ) di atas jalan raya terlalu dekat dengan simpang, kalau tahun 60an ok la kerana kenderaan tidak banyak....buatlah bagi jauh dari simpang tanda ke kanan atau ke kiri tu, kalau dah sampai simpang tersilap masuk lorong macam mana nak aleh kereta.......kekawan dok perati tak....agaknya bos depa naik kapal terbang kot tak perasan perkara ini.
7. Saya kehilangan :
> Setiap hari saya kehilangan banyak benda, kehilangan makanan kerana telah melalui proses penghadzaman, hilang tenaga entah ke mana perginya dan mendukacitakan saya hilang usia sedikit demi sedikit, saya pun tak tau berapa bakinya lagi. tak kan nak tongkat langit kot.
8. Ramai yang kata :
> Ramai yang sangka dan kata saya masih muda treng teng teng, kalau kata masih kuat dan kacak bolehlah juga diterima pakai hehehe. Panggil ja Pak Ngah tak usah kira tua atau muda, kitakan bersaudara, semuanya cucu-cicit Adam.
9. Makna nama saya :
> Nama saya diletakkan supaya dikenali dan senang hendak membezakan dengan orang lain, siap dengan binnya sekali takut-takut nanti ada nama serupa, maknanya terpuji dan tinggi kalau pandai bahasa Arab tentu dah tau namanya hehehe.
10. Cinta itu adalah :
> Cinta itu indah, cinta itu buta, cinta itu bahagia, cinta itu racun, cinta itu apa ye?. Cinta itu bermacam-macam tanggapan la. Tapi yang menguntungkan cintailah Allah dan Rasul-Nya, cintailah ibu bapa, jangan sampai naik mahkamah kerana berebut harta dengan ibu atau bapa, cintailah diri sendiri jangan biarkan api membakar kita nanti.
11. Di suatu tempat, seseorang sedang :
> Mengundurkan keretanya, nampak macam hampir tersentuh kereta di sebelahnya, saya pasti segera menolongnya.....bukan berat pun tapi kekadang ada juga yang ego tak nak ditolong konon-kononnya dia dah cekap...hehehe, kedegum .....dah kena.....ha padan muka....itu sahaja ayat yang sesuai....tak kata..cuma di dalam.... tak baik noo dalam hatipun ....kesianlah dia krn miskin ikhtiar.
12. Saya akan cuba :
>Saya akan cuba menjadi jiran yang baik di mana sahaja tempat saya tinggal, jika terdapat jiran jahat saya akan sabar dan menganggap dia jahil dan perlu pertolongan.
13. Ayat SELAMANYA membawa maksud :
> Tiada akhirannya, iaitu terbahagi kepada dua jenis....iaitu tiada awal dan tiada akhir ...satu lagi hanya digunakan untuk menyedapkan hati sahaja
14. Telefon bimbit saya :
> Telefon bimbit saya macam telefon awam yang ditempatkan di dalam sebuah rumah..hehehe.....tiada rahsia di dalam telefonku....sekian adanya.
15. Bila saya terjaga dari tidur :
>Saya ucapkan Alhamdulillah allazi ahyani bakda amatani wa ilaihinnusyur....pastu buat sedikit senaman ringan sambil baring.....lepas tu barulah bangun ke bilik air....dan macam-macam kegiatan di sana......macam orang lain gak

16. Saya paling meluat bila :
> Saya paling meluat bila terpaksa mendengar berita palsu dan berita memuji orang jahat.....

17. Pesta/Parti adalah :
> Adat yang kekadang karut dan membazir, bukan budaya kita, budaya kita ialah khenduri dan jamuan tanpa unsur yang dilarang oleh Islam serta pesta buku kot.
18. Haiwan yang paling comel yang pernah saya temui ialah :
>Kuda, kuda nampak cantik dan kacak......kadang saya berangan-angan ingin menjadi penternak lembu. akan saya gunakan kuda untuk kenderaan rondaan............saya tak suka tinggal di bandar krn banyak habuk, bising dan kurang mesra......di ladang lembu saya boleh dirikan dangau (pondok) yang diperbuat daripada buluh.....tidur atas lantai buluh lebih sihat...tapi sekarang saya tinggal di bandar.... Allah perancang yang terbaik. hehehe.
19. Peringkat umur yang paling menyeronokkan bagi saya ialah :
>Ketika sekolah rendah..........belajar berenang di sungai....cari ikan dalam bendang...pernah kena sengat ikan keli..waduh sakit sampai ke ketiak...juga belajar naik basikal....naik gon turun gon....pernah jatuh tetapi tidak terukpun....masuk hutan cari burung, masuk paya cari ikan laga...cari burung puyuh di padang ragut.....ketika hujan turun cari belalang juga di padang ragut....macam-macam lagi.
20. Hari ini :
>Hari ini melayan tetamu dari Melaka........Kampung Londang....Masjid Tanah dan download ayat al,Quran.....nak ke, cuba tengok link atas di sebelah kanan tu.....
21. Malam ini saya akan :
> Insya Allah saya akan tidur......................hehehe..itu saja yang hampir pasti...
22. Esok saya akan :
> Esok kalau dipendekkan baki umur yang belum digunakan lagi tu, insya Allah saya akan pergi ke masjid menyertai gotong-royong menceriakan untuk persediaan menyambut Ramadan. Bukan itu saja, nanti snap gambar untuk dimuatkan di dalam Santai Sihat iaitu laman blogku yang sering diabaikan, nanti bolehlah kekawan baca dan lihat gambar tu......itupun kalau kekawan ada masa lapang.

23. Saya betul-betul inginkan :
> Saya betul-betul inginkan kedamaian, keselesaan dan kesejahteraan, Ini hanya akan wujud jika manusia hidup bersatu padu atas dasar taatkan Allah..................... dan....... yang satu lagi kalau boleh ramai orang membaca entri ini .......dan........memberi komen ringkas.........dan satu lagi kalau blog Kehidupan Bersih dikunjungi ramai pembaca...hehehe........kalau tidak dakwahku tidak berkesan.....
24. Ketika saya lihat wajah saya di cermin pagi ini...
> Saya bersyukur kerana saya dipanjangkan umur atau semakin dapat memendekkan umur yang berbaki, agaknya lagi 20 tahun lagi bakinya, pernah saya terasa dahulu bahawa umur saya telah habis bakinya 15 tahun yang telah lalu , rupanya tidak begitu.....masih ada baki entah sampai bila, itu adalah perancangan Allah, Allah perancang yang terbaik.
Semasa aku tengok cermin tu kelihatan mukaku huduh, mata sepet dan rambutpun dwiwarna tapi tidaklah memeranjatkan aku.........memangpun aku sejak dulu tidak pernah segakpun, tak hensempun...........terpaksa kumandi bersabun, berminyak rambut dan kena menyekatkatnya lagi barulah nampak macam segak, itupun setelah memakai baju yang berwarna.......kalau tidak kekal huduh dan comot ja. Tetapi bila mengingat dan memikirkan kejadian yang terjadi pada diriku dan kekawan yang lain.........rupanya manusia ni secantik dan sebaik-baik kejadian........pada-Mu aku bersyukur ya Allah.
25. Pusat Membeli belah atau arked permainan :
> Teringat Pekan Rabu Alor Setar, kalaulah Pekan Rabu itu berkembang macam Carrefour, Tesco, Giants dan lain-lain...................... tentu Malaysia seronok................cuba gambarkan berapa jumlah ringgit Malaysia dikumpulkan di situ setiap hari, lebih-lebih lagi awal bulan.......hehehe termasuk aku bawa duit ke situ. Kita ada koperasi tapi asyik menirus ja, koperasi rumahtangga pun kekadang pecah saham sampai kena naik mahkamah, walaupun ahli koperasinya dah ramai.
Suatu ketika dulu aku berangan buat kertaskerja nak syorkan lelaki nikah empat dan tubuh koperasi keluarga, syarikat enterprise ke atau apa-apa la. kalau macam ni tak jadi.......last sekali fikir.....inilah dunia....memang tempat ujian....tempat persediaan untuk ke dunia yang kekal abadi.
26. Makanan barat atau Jepun :
> Makan kena ada prinsip. Makan makanan yang halal dan baik.........tak kira barat atau Jepun......makanan akan menjadi darah daging. sebab itu kena jaga......... kalau tak hati-hati nanti terkena yang haram......nahas di akhirat nanti.

27. Bilik yang terang atau gelap :
> kedua-duanya la, kekadang nak gelap, kekadang pula nak terang. kalau nak masukkan benang ke dalam jarum tentulah nak bilik tu terang ditambah dengan kaca mata lagi hehehe. kekadang butang baju tertanggal, nak juga menjahitkannya............ macam tu pun tak kan nak suruh bini kot. kemahiran hidup kena ada-lah sikit kalau tak banyak pun.

28. Makanan Segera adalah :
> Makanan segera sekarang ni banyak jenis di antaranya makan segera, makanan basi segera, masak segera, siap segera.macam-macam ada.Tapi yang paling aku tak suka ................. ialah nasi basi segera...................... beras padi apa ya...........harganya boleh tahan........tapi lepas masak tidak beberapa jam dah segera basi...............inilah makanan segera yang paling aku tak suka......beras segera basi....
29. Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang :
> Wassalam....
30. Siapa yang anda mahu TAG?
Sapa saja yang nak berintraksi dengan aku melalui permainan ini. Ahad kan cuti......................tak ada kerja carilah kerja hahaha.............titik-titik tu maknanya kita akan bertemu lagi di alam maya ini..........................

Sekian. Wassalam

4 comments:

Nl said...

salam Pak Ngah...
saya tertarik dengan ayat naik gon turun gon itu... apa maksud gon itu hehehehe...

pak Ngah pernah makan makanan jepu ker?

zai said...

Salam Leenoh,
Terima kasih sbb layan juga TAG saya..hehehehe..
terasa dekat pula sdr Leenoh dgn saya..mcm dah kenal bertahun2 lamanya..syukran..semoga Allah memanjangkan usia kita lagi agar dapat menambahkan bekal utk disana nnti..

Leenoh said...

Salam Naqeeb.
Hahaha seronoknya jerat aku mengena, yang pasti Zaidi Ali tak akan tanya, HeroHuruHara pun macam tu gak sebab depa faham.
Gon tu lebih kurang maknanya anak bukit, tempat yang agak tinggi kalau naik basikal ada lajak, turun takyah kayuh....bahasa utara la katakan hehehe.

Leenoh said...

Salam sdr.Zai.
Saya ni sebenarnya YB.Leenoh, jawatan YB (Yang Bersara) ini tak banyak kerja, jadi sentiasalah mempunyai masa lapang, jadi layan sajalah utk menghargainya.
Sekurang-kurangnya dapat juga menyisipkan mesej yang baik dan merehatkan minda di situ, hehehe.