Tuesday, July 28, 2009

Aku Merapu Lagi.



Salam semua.

Hari ini aku teringin nak merapu sikit, kata orang utara merapu ialah bercakap sia-sia dan lagha, tetapi merapu dalam entri kali ini, sikit saja, baiknya masih banyak. kita selalu dok dengar manusia kata harimau tu binatang
yang kejam dan ganas, ada tambah lagi katanya harimau Raja di rimba dan macam-macam lagi, harimau makan kerbau, lembau, kambing, bunuh manusia dan macam-macam lagi. Betul ka tuduhan tu kejam dan ganas tu, mai kita tanya dia. Ada wakilnya di bawah ini. Jom kita tanya dia beberapa soalan.


Manusia:
Gerun jugak aku duduk depan harimau ni walaupun gambak ja.

Sang Harimau:
Itu perasaan hang saja. sebab dulu-dulu memang kami binatang buas yang hidup di dalam hutan belantara.

Manusia:
Awat hang kata macam tu. lani hangpa dok mana.

Sang Harimau:
Tengok la gambak di ataih tu. yang dok tengah minum ayak tu.

Manusia:
O dalam Zoo, pasai apa?.

Sang Harimau:
Hangpa la, manusia la, Tuhan suruh hangpa jadi khalifah di atas muka bumi supaya jaga makhluk Allah elok-elok , hangpa runtuh habih bukit-bukau tempat kami cari makan. lengkup habih. zuriat kamipun jadi kurang. Nasib baik masih ada lag
i, sebahagian hidup di dalam hutan belantara dan sebahagian lagi di dalam Zoo.

Manusia:
Nak buat macam mana, kamipun dah tak dak tempat nak buat rumah. nak buat kilang dan macam-macam lagi.

Sang Harimau:
Betoi kata hang tu. tapi hangpa tak ikut peraturan, pakai hantam kromo ja. Buatlah tapi tinggai kat kami sama, kamipun nak hi
dup.

Manusia:
Pasai apa orang kata hangpa ni ganas dan kejam.

Sang Harimau:
Hangpa tak adil.

Manusia:

Pasai apa hang kata kami tak adil ?.

Sang Harimau:
Bila kami tangkap lembu ka, kerbau ka, pelanduk ka, hangpa kata kami ganaih, bukankah semua tu makanan kami, hangpa pun makan lembu, kambing, kerbau dan pelanduk cuma cara saja yang beza. awat hangpa tak kata ganaspun, itulah sebab aku kata manusia tak adil.

Manusia:

Tapi orang kata hangpa ganas jugak.

Sang Harimau:
O jadi hangpa masih tak puas hati. Cuba hangpa tengok di jalan raya, tiap-tiap hari ada kemalangan, kekadang sampai berbelas orang mati di jalan raya, mati kena bom lagi ramai, tak payah aku terang panjanglah hangpa pikiaklah sendiri.

Manusia:
Jadi sebenaknya hangpa tak ganas la.

Sang Harimau:
Memang kami tak ganas sebab kami tak kacau benda-benda yang tak ada kaitan dengan kami, pemangsa tu semuanya makanan kami. Kami
hidup berdisiplin dan barsatu padu, menjaga diri dan kekawan, sama-sama berkorban dalam apa hal sekalipun untuk kepentingan bersama, tidak penting diri sendiri macam gajah dan kerbau.

Manusia:
Pasai apa hang kata tak macam gajah dan kerbau.

Sang Harimau:
Nasib baik aku tak kata macam manusia, aku saja tak kata saja.hahaha nak tegelak pulak.
Sebab gajah dan kerbau, dua jenis binatang ini memang bersatu tetapi bersatu untuk meragut rumput dan makanan lain saja.masing-masing pentingkan diri sendiri, bila kami serang salah satu dari mereka, tak dak sapapun tolong, semua pakat lari menyelamatkan diri seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing, walaupun depa banyak, dengan itu mudahlah kerja kami untuk menangkap kerbau atau gajah yang satu tu, kami memang pecahkan kumpulan mereka dulu, sebab kami tau kesatuan mereka sangat lemah, masa
ada makanan depa bersatu. mereka bersatu dengan matlamat yang tidak cukup dan tidak betul. Gajah yang besar dan banyak itu tidak bersatu menentang kami, kalau depa tentang beramai-ramai, mungkin kami kalah atau takut. bersatupun kalau tak kena caranya tak menjadi jugak.

Ikutlah macam kami, kami bersatu atas tujuan kepentingan bersama, kami senang bersama dan susahpun bersama, kami tentang musuhpun bersama, walaupun kumpulan kami kecil, ikatan persaudaraan kami sangat kuat, kami memang sejak berzaman-zaman lagi, sejak zaman datuk nenek kami lagi menggunakan strategi dan tektik serta teknik yang sama untuk mencari makanan ataupun menguruskan kehidupan harian, sebab itu kami memang pakar dalam bidang yang patut kami miliki. Jangan sering mengubah kaedah nanti kaedah itu tidak mencapai kematangan dan tidak akan menjadi pakar dalam apa bidangpun.


Manusia:
Apa pendapat hang tentang manusia mati kemalangan tu ?.

Sang Harimau:
Dalam hal ini aku berkecuali. hang tanyalah kereta ka, lori ka. kalau nak senang hang tanya lori di bawah tu.

Manusia:
Ok. nanti aku turun ke bawah aku tanya dia tengok apa dia nak jawab.


Manusia:
Apa habak lori, nampak macam hang dok tengah buat pusingan U, hang memang tera, tapi hang pusing di tempat yang salah.

Sang Lori:
Bagi aku. baik ka, buruk ka, serupa ja, mana ada istilah baik dan buruk bagi aku. pusingan U ka, apa ka, aku lori manalah aku nak tau itu semua. Salah ka, betul ka, itu kerja manusia, bukan kerja aku.

Manusia:
Selalu aku dok tengok hang bergerak pi mai, pi mai, kekadang laju, kekadang pelan.

Sang Lori:
Itu bila aku berdua, kalau aku satu sahaja . mana boleh bergerak. kalau aku bergerak, mestilah ada manusia bersama aku.

Manusia:
Bila masukkan petrol baru boleh jalan kan?.

Sang Lori:
Bubuh minyak apapun aku tak boleh berjalan, kalau tidak dijalankan. sebab aku memang tidak bertanggungjawab apapun atas diriku ataupun atas diri yang lain termasuk manusia.

Manusia:
Aku tengok hang kekadang lari laju dan rempuh kereta sampai remuk, penumpang dan pemandunya semuanya mati, kekadang ketika lampu merahpun hang rempuh jugak, mentang-mentang hang besak, hang tak peduli yang lain dah, mengkalu nak cepatpun ikutlah peraturan, tiap hari kami dok dengak berlaku kemalangan maut, campok dengan H1N1 lagi.

Sang lori:
Aku dah kata tadi, aku tidak bertangjawab kepada sesiapapun termasuk diri aku sendiri. Inilah yang manusia tak paham-paham ni, macam mana manusia nak selesai masalah kalau depa sendiri tak paham masalah depa. Kekadang manusia kata, lori tak berhati perut, betoi la lori mana ada hati perut, selagi hangpa dok salahkan lori, selagi itulah masalah kemalangan jalan raya tidak akan selesai.

Manusia:
Depa kata hangpa hero di jalan raya, bila hangpa lalu, kereta lain semua kena elak. kalau tak elak nanti kena rempuh. Betoi ka?.

Sang Lori:
Itulah aku kata hangpa manusia tak paham. aku tak tau apa-apapun, hangpa dok tengah jalan ka, lembu ka, budak sekolah ka, tembok di depan ka, semua tu aku tak nampak dan aku tak tau.

Manusia:
Aku hairan la, pasai apa hang kata hang tak bertanggungjawab kepada sesiapapun dan tak tau apa-apapun?.

Sang Lori:
Aku ni lebih kurang macam Sang Harimau di atas tu la. kami ni tak dak akal, macam Sang Harimau ada jugak otak, cuma tak dak akal saja. Aku otak tak ada dan akalpun tak ada, matapun tak ada. Macam mana nak bertanggungjawab. Itulah istimewanya kami ni.

Manusia;
Pasai apa hang kata hangpa istimewa.

Sang Lori:
Aku kata kami ni istimewa, hang jangan silap dengak, aku tak kata kami mulia, yang paling mulia manusia yang bertakwa dan depalah jugak sebaik-baik kejadian.

Manusia:
Hang tak jawabpun soalanku.

Sa
ng Lori:
O pasai istimewa tu. kami tidak diprtanggungjawabkan apa-apapun oleh Allah. Jadi setelah kami hancur jadi tanah dan dunia kiamat serta dibangkit semula. Hangpa akan dipersoalkan macam-macam oleh Allah tentang tanggungjawab hangpa di dunia ini, hangpa manusia ada yang masuk syurga dan ada yang masuk neraka, yang masuk neraka tu teruklah kena siksa. kami istimewa tak masuk syurga dan nerakapun tak masuk. Yang paling istimewa kami tak kena siksa hahaha.

Manusia:
Apa pendapat hang pasai banyak berlaku kemalangan ni?.

Sang Lori:
Aku sebenaknya malaih nak bagi pandangan, tapi dah hang tanya, tak pa lah
aku jawab. Ini masalah manusia, Tuhan jadikan manusia supaya kekal jadi manusia tetapi ada jugak manusia tak mau jadi manusia betoi-betoi, tak macam kami. tengok kami. aku lori memang betul-betul lori, Sang Harimaupun macam tu jugak. Harimau, memang betoi-betoi harimau. Mana ada harimau boleh fikir macam manusia, mana ada lori ada akal macam manusia. tapi manusia ada yang macam kami dan lebih teruk lagi. manusia kata harimau ganas tapi harimau tidak membunuh harimau, sebaliknya manusia membunuh sesama sendiri, tengok di Palestin, Pakistan, Thailand dan lain-lain, banyak lagi contohnya.
Oleh itu manusia hendaklah jadi manusia betul-betul, orang la kata kena ada pembangunan insan. Ni aku nak habak kat hang. Manusialah yang membawa lori tu, sebab tu aku kata tadi, bila berdua baru aku boleh berjalam, manusialah yang bawa aku, kalau dia bawa hentam kromo, banyaklah berlaku kemalangan.
Kemalangan jalan raya banyak berlaku pada masakini kerana manusia tidak berhati-hati ketika memandu. Itu saja bukan sebab lain kalau ada sebab lainpun ianya tak banyak. Dah hang tanya aku, aku kena jawablah, betoi tak betoi , akupun tak pasti, sebab aku sediripun tak pernah buat kajian. Itu berdasarkan pemerhatian saja.

Manusia:
Hang pandai jugak noo, ingatkan Sang lori tak tau pasai Palestin dan lain-lain.

Sang Lori:
Macam mana aku tak tau, aku hari-hari manusia bawak berjalan, dari satu negeri ke satu negeri, lagipun aku bukan penat.
Ok. akhir kalamku dalam seketsa ni....Manusia hendaklah pasakkan sikap yang betul di dalam hati mereka ketika memandu dengan itu barulah kemalangan dapat dielak dan dikurangkan.

Manusia:
Sebenaknya aku ni seorang bloggerlah katakan, hari ni tak ada apa nak tulis, tu yang aku mai jumpa Sang Harimau dengan Sang Lori ni, dapatlah jugak aku tulis merapu ni.

Depa tak bacapun tak pa, aku tak kisah.
Kalau depa baca lagi baguih la, memang aku tulih ni nak bagi depa baca. kot-kot boleh kurangkan kemalangan jalan raya.

$$$###&&&

5 comments:

Nl said...

salam pak Ngah..,
harimau dan lori pun kena interframe juga hehehehee

mmg blogger cam tu huhuhuhu

betui tu kata cik rimau dan cik lori

Leenoh said...

Salam Naqeeb.
Apa boleh buat dah nasib, hahaha.

Anonymous said...

Salam.

Nampaknya Leenoh dah buleh bercakap dengan rimau. Ganas!!

Jerung raja di lautan.
Fakta statistik (purata):
Setahun 4 orang manusia mati dibaham jerung. Setahun juga 1,500,000 ekor jerung dibunuh manusia!

Leenoh said...

Salam Zaidi.
Sebab Leenoh tidak takut lagi dengan rimau di rimba kerana dia sekarang takut rimau di jalan raya. hahaha.

Anonymous said...

Salam Leenoh,
Hoi!hebat sungguh falsafah leenoh,bernas,tajam dan pedih,hanya orang yang ada otak saja boleh faham.Bukan main2 ni kena fikiak jauh2.Mailah kita pakat tanya diri kita dok dalam kategori mana harimau ke,lori ke manusia ke? kalau manusia,pasai apa yang teruk sangat lebih teruk daripada makhluk yang tak otak!lori yang tak dak otak pun pandai fikiak,bukankah pelik?hai....menusia hang nak jadi menatang pa pulak,hehehe......(arba)