Thursday, April 29, 2010

Pengalamanku: Anjakan tahun 80an

Salam semua.

Pendidikan Islam di sekolah pada zaman selepas merdeka memang situasinya kelihatan diabaikan sehinggalah awal tahun 70an. Mereka yang terlibat dengan Pendidika
n Islam pula dianggap kolot dan mundur kerana orang Islam ketika itu ramai yang meminjam minda penjajah untuk menilai sesuatu, masakan tidak pinjam kerana ketika itu orang kita belum mepunyai minda sendiri, manakan ada minda sendiri kalau kurikulumnya tiada punya yang sendiri ( maksudnya belum tulen), kalau menutup aurat dinilai salah oleh pendidik, apakah itu bukan minda penjajah, Jamuan arak dihidangkan di dalam bilik guru dalam sesuatu majlis yang gah dan bitara, dilihat oleh anak murid dan menjadi pula tamusaji.Kehadiran Pendidik Atasan dan Bekas Pelajarnya yang punyai nama dan berjenama masyhur mengesahkan itulah minda kita pada zaman itu.

Penulis tidak berhajat untuk menceritakan kisah ini kepada Guru Lama kerana cerita ini bukanlah sesuatu yang asing bagi mereka , malah mungkin mereka pun pernah terlibat sama. Bukan hendak mengungkit-ungkit perkara yang telah berlalu , sebaliknya hanya sekadar mencatatkan sejarah lama untuk orang muda kini mentaahnya supaya mereka mengetahui bahawa orang yang bertungkus-lumus mengembang dan menghidupkan Pendidik Islam adalah di antara pejuang yang berjasa kepada agama dan bangsanya, malah berjaya merubah situasi minda penjajah kepada minda madani walaupun tidak sepenuhnya.

Bukan sahaja majlis seperti Jubli Perak atau Jubli Intan disambut dengan minuman keras, selepas acara Sukan Tahunan pun diikuti dengan jamuan yang diiringi dengan minuman keras yang diadakan di dalam kawasan sekolah. Pada zaman itu pendidikan dianggap seolah-olah terpisah dengan akhlak tersebut.Tiada istilah bersepadu atau penghayatan. Tiada aplikasi kepada apa yang diajar setiap hari.

Angin perubahan berlaku pada tahun awal 80an, beberapa tahun sebelumnya Guru Pendidikan Islam baru mula diserapkan ke dalam jawatan kerajaan seperti guru-guru lain, betapa pengaruh penjajahan itu terlajak jauh ke dalam kehidupan orang Melayu sehingga mereka sendiri merasakan Guru Pendidikan Islam tidak begitu penting di dalam kehidupan mereka pada hal penjajah telah pun kembali dan negara telah pun merdeka. Sesetengah individu berpendapat memanglah penjajah telah kembali ke negara mereka tetapi mereka tinggalkan minda mereka di dalam kotak kepala orang kita pada ketika itu.

Mereka yang terlibat merasai betapa sukar hendak menukar pakaian seragam sekolah pada ketika itu kepada pakaian yang lebih sopan dan lebih dipersetujui oleh nilai Islam.Pakaian sekolah yang digunapakai pada hari ini adalah yang diusahakan oleh mereka yang terdahulu.

Tahun 80an merupakan tahun anjakan dan sempadan di antara nilai lama dengan nilai baru yang mewujudkan Melayu Baru khususnya di sekolah, Sebenarnya pada ketika itu telah pun terdapat kumpulan ulamak yang memberi teguran demi teguran kepada masyarakat mengenai larangan Allah tetapi mereka bukanlah di kalangan orang yang berkuasa, maka kesannya agak lambat meresap ke jiwa masyarakat.

Untuk memahami Islam pada zaman itu mereka perlulah pergi belajar di pondok-pondok kerana di sanalah sahaja yang terdapat pengajaran Islam secara menyeluruh, diajar dan menghayatinya, ( Islam sebagai cara hidup),

Apa pun yang tertulis di atas hanya pandangan dan hemat penulis semata-mata, mungkin di sana masih terdapat ruang yang lompong yang perlu diisi dengan fakta yang lebih tepat dan benar.


Sekian...Wassalam.

3 comments:

Nl said...

salam pak ngah..

err betul ker macam tu dulu2...

kalau cikgu macam tu murid lak macamana lah gayanya...

Leenoh said...

Salam Naqeeb.

Zaman orang Melayu masih puja Tok Nenek,pasang kemiyan pada malam Jumaat.Bertahlil pun masih ada kemiyan, doa depan pelamin, nak mula kerja buat rumah atau nak mula bajak bendang pun kena panggil tok Mo dulu, semangat padi disimpan di dalam jelapang. Zaman campuraduk di antara Islam dan syirik.Bukan salah sapa, mungkin mangsa keadaan.

Memang betul, cerita ini bukan cerita ambilan tetapi pengalaman yang dilihat dengan mata sendiri.

Leenoh said...

Naqeeb Pak Ngah Nak sambung sedikit lagi.

Pada zaman itu dan sebelumnya juga kalau mereka hendak naikkan bot dari tepi pantai untuk dibaiki atau dicat, semasa mereka menarik bot beramai itu mereka akan sediakan seorang perempuan tugasnya menjerit-menjerit memberi semangat kepada mereka dengan harapan mereka menjadi lebih kuat dan mudah menarik bot itu ke tempat yg dikehendaki. Cara yang sama juga mereka amalkan ketika mengusung rumah.