Tuesday, April 20, 2010

Blog dan Facebook.

Salam semua.

Blog dan Facebook.....Apakah bezanya?

Dahulu.
Aku tidak b
erhajat untuk menjelaskan peranan kedua-dua media ini, cuma ingin menyatakan peranan dan pengaruh keduanya mengatur jadual hidup harianku. semasa sebelum kulibatkan diri dengan penulisan dalam facebook ini penumpuan sepenuhnya diberikan kepada laman sesawang ( blog ).

Bangun pagi terus pergi mandi dan solat Subuh kiranya ada sesuatu artikel yang hendak dihasilkan lantas aku menulisnya tanpa berhenti sambil minum teh O atau air kosong yang sememangnya tersedia di kamar. Air kosong itu disediakan bertujuan mengubah tabiatku yang kurang minum air kepada tabiat minum air yang mencukupi kerana mengikut pendapat pakar kesihatan menyatakan ubat yang paling mujarab ialah air kosong, sesiapa yang minum air yang mencukupi ianya akan perolehi kesihatan yang sewajarnya.

Sesuatu tajuk yang sederhana panjang biasanya mengambil masa satu atau dua jam sahaja untuk dihantar ke www.google.com termasuk memuatkan gambar atau imej tertentu sekiranya mendapat khidmat "Line internet" yang sempurna.

Selepas tajuk itu diposkan untuk bacaan umum aku berpindah ke laman ilmiah dan laman yang lain untuk membacanya dengan harapan akan mendapat idea baru atau tajuk baru, ilham tidak akan datang tanpa percambahan minda melalui kaedah begitu rupa. Sesungguhnya tanpa orang lain kita sebenarnya seorang yang jahil dan miskin ilmu.

Kini.
Sejak beberapa bulan yang lalu aku buka pula Facebook, kini aku milikinya seperti orang lain, beberapa kemahiran mengenainya semakin bertambah dan jadual hidup harian juga berlaku sedikit perubahan. Kini aku bangun pagi terus mandi dan solat Subuh seperti biasa ( di rumah/masjid) kebiasaan ini tidak berubah . Selepas sahaja selesai solat Subuh sama ada di rumah atau di masjid aku akan buka Facebook terlebih dahulu kemudian barulah membuka blog yang telah dibuat pautan di dalamnya.

Nampaknya Facebook kelihatan lebih sebok dan mesra kawan kerana di dalamnya disediakan dengan berbagai kemudahan komunikasi dua hala dan juga berbagai ruangan yang boleh dimanfaatkan atau sebaliknya.

Teras sebaran makluman yang menjadi kegemaranku ialah ruangan Nota, video dan photo mungkin kerana pengetahuanku mengenai facebook ini sangat terhad. Wall adalah rungan runcit yang kugunapakai pada setiap hari.

Bila aku buka Facebook mindaku menjurus kepada berbagai jurusan sehingga menjejaskan sedikit tumpuan minda kepada blog, seumpama peniaga yang mmbuka dua kedai sudah tentulah peniaga itu perlu berada di kedua-dua kedai itu pada masa yang berlainan, beliau perlulah menjadualkannya, sekiranya beliau juga terlibat dengan aktiviti lain maka jadual tersebut perlulah ditambah petaknya supaya pembahagian masanya seimbang dan relevan dengan keadaan.

Aku tulis artikel ini hanya untuk ingatanku, jika anda meminatinya tidak salah membacanya.

Sekian. Wassalam.

2 comments:

Orang Kampung said...

Sahabat,

Tertarik saya membaca artikel enta mengenai facebook dan blog.

Izinkan saya untuk berkongsi pengalaman.

Sebenarnya kedua-dua bidang tersebut tersangat kabur bagi saya sebelum ini.

FB langsung saya tidak tahu mengenainya, walaupun pernah mendengar tentangnya. Blog saya tahu namanya sahaja. Tapi saya tidak mengenalinya.

Atas dorongan anak-anak dan inisiatif mereka pada Disember 2009FB untuk saya dibuka mereka, mula atas nama SS, tapi dek ada sebab-sebab tertentu dan saya rasa tk sedap hati lalu saya tukar kepada HSS.

Manakala dengan blog saya minat kerana membolehkan saya menulis apa shj yang tercetus dari pandangan saya.

Bagaimanapun , saya tak tahu nak bangunkannya. Saya tidak belajar dan diajar lalu tidak lama selepas FB dibuka (saya kurang minat dengannya) saya rekalah sendiri blog untuk saya.

Saya buat dalam bentuk "trial & error" hinggalah sekarang. Sebab itu template sering saya tukar bila saya rasa tidak puas hati.

Saya nak minta bantuan consultant saya rasa macam berat, saya tak mampu. Saya nak minta anak-anak saya bantu saya tahu depa pun tak tahu macam saya juga .

Oleh itu , dari segi kualitinya tak mampu saya untuk menambahbaiknya , apa pun asalkan saya boleh catatkan sesuatu , saya rasa sangat puas dan bersyukur. Apa lagi yang mampu saya buat dalam usia emas sebegini , sahabatku. Hanya itulah yang terdaya.

Kalau ada sesiapa yang sudi membuka serta membacanya saya amat menyanjung tinggi dan berterima kasih. Harapan saya kepada mereka agar terimalah blog saya seadanya.

Leenoh said...

Salam.

Terima kasih atas respon yang dapat memberi panduan kepada kami sebagai pembacanya.
Cara menggali ilmu yang dibentangkan itu sangat menarik dan bermotivasi.