Friday, June 4, 2010

Aku berpuisi.

Aku berpuisi.

Aku berpuisi untuk diriku.
Aku terkenang masa berlalu.
Bermacam karenah telah berlaku.
Ada rindu, ada macam semilu.

Anak seluang, anak haruan.
Berenang di air yang sama.
Anak seluang tidak keruan.
Melihat haru
an menyambar gelama.

Anak rusa berlari cergas.
Di padang ragut milik bersama.
Bapa harimau berada di atas.
Akhirnya rusa menjadi mangsa.

Rusa makan. Harimau pun makan.
Itulah lumrah suatu kehidupan.
Ditakdirkan Allah sejak permulaan.
Tiada siapa mampu membuat pindaan.

Hanya berbeza pada acuan
Biar di hutan atau di rumah.
Manusia jua berakhlak demikian.
Menzalimi, memangsakan yang lemah.

Negara makmur beransur lemah.
Kerana hilangnya tunjang amanah.
Rakyat susah lagilah susah.
Akibat dari pecah amanah.

Aku hanya orang lemah.
Mampu melihat dan berpuisi.
Bercakap pun anda tidak indah.
Hanya menunggu apa terjadi.

Wujudkah lagi bunga bangsa.
Menghasilkan buah menyara negeri
Ekonomi mantap terus dijana.
Supaya menjadi sumber rezeki.

Buah tempatan - salah satu sumber rezeki.

________________________________________________

Ulasan Pembaca.

Mohd Zamre Osman
Mohd Zamre Osman
Saya cuba menghayati puisi ini...dan hasilnya saya dapat meyelami sesuatu yang lebih jauh....perbandingan dua jiwa antara yang mentadbir dan yang ditadbir.Hukum alam...yang lemah akan terus menjadi mangsa...manakala yang gagah akan terus berkuasa dan megah ..harimau,haruan...dua simbol yang melambangkan kegagahan dan kegagalan....dan seorang pemuisi yang terus mendendangkan gurindam-gurindam sedih akibat perasaan yang tidak puas...tetapi tidak mampu untuk mengubah apa-apa...tetapi pemuisi itu masih terus berdoa dan berharap..akan datangnya pejuang yang mampu menegakkan kuasa dan keadilan...semoga rezeki Allah akan terus mencurah dari keberkatan suatu pemerintahan yang benar-benar bertunjangkan akidah.Saya juga melihat puisi ini sebagai pencetus gelombang pemikiran yang akan membangunkan manusia-manusia yang masih lena diulit mimpi.

Lee Noh
Lee Noh
.
Prosa yang berjaya menjiwai puisi yang dibaca dan memperlihatkan bahawa dirinya menguasai sastera, sastera yang sebahagian masyarakat telah melupainya dek leka dengan industri

Penulis tidak mahu berterus terang kerana ingin membiarkan puisi itu terus menjadi puisi bagi pihaknya, Biarlah pembaca memprosakan mengikut kefahaman masing-masing.
.( Berjaya membuat sentuhan dan ulasan ).

......... Dari Facebook........


2 comments:

Koje said...

thanks... puisinya bagus :)
http://ekos06.student.ipb.ac.id

Leenoh said...

Salam Koje.

Terima kasih kerana beri ulasan.