Wednesday, June 30, 2010

Hapus Ujian Penilaian Sekolah Rendah ( UPSR ).Fikir-fikirkan....

Salam semua.

Saya memang menyedari perbincangan mengenai rancangan kerajaan hendak menghapuskan ujian UPSR. Bagi saya sama ada UPSR hendak dihapuskan atau sebaliknya , perkara itu tidaklah sangat penting, termasuk PMR sekali pun. Perkara yang amat penting bagi saya ialah memastikan para pelajar yang menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3m) sahaja yang layak ke sekolah menengah supaya sekolah menengah mendapat gambaran yang jelas dari masyarakat umum bahawa para pelajar sekolah tersebut adalah semuanya terdiri daripada mereka yang menguasai kemahiran 3m , mereka yang tidak menguasai kemahiran 3m yang telah tamat sekolah rendah hendaklah disediakan untuk mereka suatu sukatan pelajara atau kurikulum khas mengikut kebolehan dan kecenderungan mereka, tegasnya sekolah vakasional khas hendaklah disediakan untuk mengasah kemahiran mereka di dalam bidang tersebut.

Mereka ini tidak bijak dalam bidang akademik tetapi sebahagian besarnya menguasai kemahiran vokasional atau kemahiran pertukangan, mekanik,binaan dan sebagainya.Sekolah Vokasional Khas untuk mereka hendaklah disediakan disamping mengekalkan sekolah vokasional yang sedia ada sekarang ini.

Kita hendaklah memastikan mereka ini tidak berada di sekolah menengah biasa yang akan memberi masalah kepada sekolah dan keadaan itu juga menyebabkan mereka sendiri merasai bosan dan mungkin akan memberontak yang boleh menyebabkan tergugat disiplin sekolah.Jangan salahkan mereka kalau situasi ini berlaku kerana puncanya kita yang bertanggungjawab ini terlebih dahulu tidak melayan mereka secara yang adil. Mereka berkebolehan dan kemahiran memperbaiki motorsikal dan kereta misalnya tetapi peluang itu kita tidak sediakan untuk mereka.

Kita sering terlepas pandang kepada mereka ini dan sering juga memberi alasan bahawa kerajaan tidak mempunyai peruntukan yang cukup untuk menyediakan kemudahan tersebut dengan sempurna.Adakah alasan itu mampu melepaskan kita daripada dosa mengabaikan tanggungjawab kita terhadap mereka.

Pada masa ini ramai di kalangan kita yang berminat kepada para pelajar pintar, tidak salah minat tersebut tetapi mereka yang pintar ini telah berada di tempat yang selesa, telah disayangi dan dipuji , jagailah mereka seadanya, tetapi, sebaliknya sambutan dan keinginan untuk bersungguh-sungguh menolong para pelajar lemah dalam bidang akademik ini kelihatan sangat dingin dan hambar.

Tindakan selepas peperiksaan atau ujian sangat penting, sama ada ujian formatif atau sumatif. Setelah dapat dikesan kelemahan dan kekuatan pelajar, mereka ini perlulah dijuruskan mengikut kesesuaian masing-masing bukan hanya sekadar naik darjah atau tingkatan sahaja.


Perlu wujudkan sekolah:
1 - Tadika.
2. Sekolah Rendah.
3. Sekolah Menegngah Biasa.
4. Sekolah Mengengah Atas.( Tingkatan Enam sahaja )
5. Sekolah Menengah Vokasional Biasa.
6. Sekolah Menengah Vokasional Khas.


Fikir - fikirkan..............


Sekian.....Wassalam.



No comments: