Saturday, June 26, 2010

Aku merapu pasai judi pula.

Salam Semua.

Aku merapu pasai judi pula......

Aku dah
banyak hari dah dok baca pasai judi ni sampai terpanggil untuk meluahkan perasaan dan pandangan di sini hari ini, bukan aku tak ada benda lain nak tulis...ada tapi aku tangguh dulu...Bukankah judi itu boleh merosakkan akhlak manusia...macam mana kita nak didik anak-anak sekolah dan anak-anak di rumah kalau orang tua-tua pun masih dok buat celaru dengan judi ni.

Kalaulah nilai buruk sesuatu aktiviti itu dikucar-kacirkan, sampai bila pun kita akan dok tarik tali dengan hal-hal seperti ini.Bukankah yang haram itu jelas dan yang halal pun jelas dan nyata....kalau dah tak boleh tu sepatutnya tak bolehlah...macam mana tak boleh..boleh..tak benar...benar. celarukan.

Dah terang dah ... judi tu haram...nilai buruk ini kenalah diaku oleh semua pihak.. orang yang kaki judi atau tahi judi pun kena akui...kalau nak main jugak kenalah main secara sembunyi-sembunyi...bukan aku nak menggalakkannya tetapi nak menceritakan bahawa benda yang tak baik ni selalunya orang buat secara sembunyi-sembunyi sahaja...kalau nak buat secara terang-terang rosaklah dunia ni...lagi pun kalau buat secara terang-terang menjadi beban pula kepada orang lain untuk berusaha menghapuskannya..mencegah dan melarangnya ...nahi mungkar...kalau depa main secara sembunyi mana kita nak tau biak pi la....lantak pi la...orang kata kalau bom yang nak meletup berada di sisi kita kerana kita tak tau kita tak heran pun...tak lari ke mana pun...hahaha...kan.

Kita nampak macam bagus la bagi lesen judi ni kerana kerajaan dapat perolehan atau tambah pendapatan tetapi yang buruk dan ruginya lebih banyak lagi... sebenarnya perbuatan atau kebenaran itu secara tidak langsung menjadi institusi didikan kepada jenarasi anak-anak kita akan datang ... sekarang ini pun sudah subur jiwa judi ni...main bola pun terlibat dengan berjudi...pendeknya ada sahaja pertandingan kaki judi atau tahi judi ni akan membuat pertaruhan sesama depa.

Orang-orang politik ni janganlah raih sokongan dari semua pihak rosak negara kita nanti...jangan bersikap nak jaga semua pihak...nak dapatkan undi....nanti runtuh negara...pihak yang jahat dan nakal ni kenalah layan dengan cara yang sesuai dengan depa. Contohnya kaki judi ni kenalah beri nasihat kepada depa supaya berhenti berjudi kerana perbuatan dan amalan itu boleh merosakkan akhlak manusia, berikutan dengan itu pula negara pun boleh rosak nanti...oleh itu janganlah keluarkan lesen untuk tujuan tersebut.

Kekadang pening kita pikiak. Menteri Pelajaran dok pikiak nak didik budak-budak sekolah dan remaja nak bagi baik tapi orang lain pula dok pikiak nak keluarkan lesen judi....tu yang depa dok kata Islam tu bagus, Islam tu baik untuk semua sebab Islam cara pikiaknya tak macam ni, nilai sesuatu sentiasa mantap, kalau judi tu haram maka haramlah main kat mana atau berjudi kat mana pun oleh siapa pun, yalah sebab nilai yang terkandung di dalam ajaran Islam itu , nilai yang ditentukan oleh Allah. tak ada sapa yang mampu menafikannya kerana nilai itu, nilai yang hakikat, nilai yang benar dan tepat serta hakiki.

Ini adalah pandangan peribadiku yang aku faham dari ajaran Islam, kalau pandangan aku ni salah hangpa tolong tegur la..kesian kat aku...Memanglah tulisan pagi ini nampak merapu tetapi nak keluarkan atau meluah yang realiti yang ada di dalam hati jadi kena tulis macam nilah...kalau hangpa tak faham..kutip-kutip yang faham dah la...kali ini bagi peluang kat aku melepas dan luahkan perasaan....ok..setakat ini dulu kalau tidak akan melalut lagi pulak.

Maaf la noo kalau terkasak bahasa tapi niatku bukan nak kasak...cuma nak lepas perasaan sahaja ...kalau hangpa tak peduli pun tak pa atau tak baca pun tak pa. Sebenarnya bukanlah aku merapu...cuma cara info atau penyampaian ja merapu, isinya ok ja.

Maaf la aku undur diri dulu...Wassalam.


No comments: