Sunday, June 27, 2010

Dalam bala ada hikmah.

Salam semua.

Apabila berlaku sesuatu musibah atau bencana kita sering mendengar orang berkata atau me
mberitahu kita bahawa di dalam bala ada hikmahnya. manusia mempunyai tahap pencapaian ilmu berbagai-bagai, ada pandai, ada yang sederhana dan ada juga yang lemah, keadaan ini menuntut mereka yang pandai atau yang mengetahui atau yang berilmu memberi penjelasan mengikut pencapaian dan kebolehan masing-masing kepada yang lemah, ilmu yang tidak dimanfaatkan umpama pokok yang tidak berbuah. Untuk apakah kita menyimpan ilmu kalau tidak disebarkan kepada saudara sendiri, tegasnya saudara Islam.

Terdapat juga mereka yang tidak faham dengan ungkapan tersebut oleh itu mereka yang faham patutlah membantu supaya ramai orang faham, walaupun kita faham secara teori dan maknawinya,kekadang tidak berdaya pula mengaplikasikan dan menghayatinya, mungkin ini adalah habuan masing-masing.Penulis juga sentiasa takut ujian Allah, takut kalau-kalau ujian itu datang lebih besar dan lebih berat dan tidak mampu menanganinya, hanya doa sahajalah alat yang sesuai sebagai senjata untuk mengelakkan daripada ditimpa bala tersebut.Kalau ditimpa juga ujian besar terpaksalah diterima dengan penuh sabar dan redza. Ya Allah jauhkanlah musibah tersebut dari kami.amin.

Nabi Yusof diangkat Allah menjadi pemimpin di istana melalui musibah yang diterimanya, beberapa saudaranya menaruh hasad dengki terhadap dirinya yang amat dikasih bapa mereka, akhirnya baginda dihumbankan ke dalam telaga buta oleh beberapa saudara baginda sendiri.Dengan kehendak Allah jua baginda diselamatkan oleh ahli rombongan istana yang melalui kawasan tersebut dan baginda kemudiannya dipelihara oleh pembesar berkenaan di istana.

Sebenarnya peristiwa itu adalah perancangan Allah untuk menyampaikan baginda kepada kedudukan yang telah ditetapkan oleh-Nya, sebelumnya manusia tidak nampak apa yang akan terjadi kepada Nabi Yusof , tetapi,
akhirnya di penghujung beberapa peristiwa yang dialaminya, Nabi Yusof diangkat menjadi Menteri Kewangan yang hebat dan mengkagumkan semua pembesar negara , bukan sekadar itu sahaja, baginda juga menjadi juru ta'bir mimpi kepada raja serta mengatasi pula juru ta'bir yang lain.

Oleh itu fahamlah kita bahawa itulah di antara maksud dalam bala ada juga hikmahnya. Rupa-rupanya kesusahan yang diterima nabi Yusof itu membawa baginda ke mercu kejayaan.
____________________________

Klik untuk dengar bacaanNya.

http://174.36.196.142/~server5/kyat/012.mp3

Surah Yusof - Bacaan : Abdullah al.Khayyat




Sekian ...wallahu aklam.

No comments: