Friday, June 25, 2010

Jom. Muhasabah Lidah Kita.

Salam semua.
Khutbah
hari ini mengingatkan para jamaah mengenai kebaikan dan keburukan lidah manusia. Katanya lidah adalah salah satu kurniaan Allah yang amat besar, namun begitu terdapat juga manusia yang tidak dapat bercakap walaupun mempunyai lidah walau pun begitu lidah masih berfungsi kerana lidah mempunyai banyak fungsinya.
Bagi mereka yang mempunyai lidah yang sempurna mereka boleh menggunakan untuk menguruskan hal-hal yang melibatkan lidah seperti bercakap,makan, merasai makanan dan minuman sama ada lazat atau sebaliknya atau sebagainya.

Lidah berperanan mengikat hubungan silaturrahim di antara manusia dengan bermesra dan bercakap perkara yang baik seperti mengajar, berdakwah dan bercakap dengan nada yang lemah lembut.Aktiviti seperti ini adalah diperintahkan oleh Allah supaya melakukannya.

Lidah juga boleh meruntuhkan hubungan silaturrahim melalui perbuatan meleparkan tuduhan sesuka hati, mengumpat, berbohong dan seumpamanya, sikap seperrti ini adalah dilarang oleh Allah.

Khutbah yang disampaikan itu tidak berkesan kalau pendengar khutbah itu tidak bertindak selepas mendengarnya. Jom, kita semak dan muhasabah lidah kita. apakah yang kita tuturkan selama ini atau sekurang-kurangnya pada hari ini, adakah hari ini kita telah maki hamun orang atau bertengkar. atau mungkin juga kita telah menasihati orang lain untuk kebaikannya atau berterima kasih kepada seseorang kerana menolong kita.

Adakah kita seorang yang petah bercakap dan di dalam kepetahan itu kita sengaja campuradukkan dengan fakta yang tidak benar semata-mata ingin memperlihatkan kehebatan kita berhujah atau ingin rakan sebaya melihat kita sebagai seorang yang ada tokoh dan bijak.

Banyak persoalan yang dapat kita timbulkan untuk mengesan sama ada kita memiliki lidah yang baik, atau sebaliknya, kata orang lidah tidak bertulang, ianya boleh bercakap bermacam-macam perkara tanpa had melainkan pemiliknya sentiasa mematuhi larangan Allah barulah lidah akan bertutur perkara-perkara yang baik dan mahmudah.

Dalam hal ini kita boleh merujuk kepada firman Allah di dalam al.Quran atau Sabda Rasulullah.s.a.w. untuk menjadi panduan kepada muhasabah yang kita lakukan.

Ayat al.Quran dan Hadis mengenai lidah (percakapan).


Sabda Rasulullah.s.a.w. yang bermaksud : “Simpanlah lidahmu kecuali untuk kebaikan. Sesungguhnya dengan demikian kamu dapat mengalahkan syaitan.” Di dalam percakapan terdapat bencana dan di dalam diam terdapat kebahagiaan kerana itulah keutamaan diam amat besar.

Firman Allah yang bermaksud ; “ tiada suatu ucapan yang diucapkannya melainkan ada didekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir” (Qaaf, ayat 18)

“ Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan orang yang menyuruh manusia memberi sedekah atau berbuat kebaikan atau mengadakan perdamaian di antara mereka.” (Al-Nisa’, ayat 114)

Rasulullah bersabda yang bermaksud :
“ Tidaklah seseorang menuduh kafir kepada orang lain dan tidaklah ia menuduhnya dengan kefasikan melainkan tuduhan tersebut kembali kepada dirinya kalau temannya tidak seperti apa yang dituduhnya. ” (riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah bersabda yang bermaksud :
“ Wahai Rasulullah! Orang muslimin yang bagaimanakah yang paling utama?” Nabi menjawab: “Orang yang orang-orang Islam yang lain selamat dari lidah dan tangannya.”

_____________________________


Sekian.....Wallahu aklam...Wassalam.

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum,

terima kasih dengan ingatan tentang lidah dan percakapan... mudahan terlepas dari segala bencana yang datangnya punca dari lidah dan percakapan... amin.

Leenoh said...

Waalaikumussalam.

Peringatan itu juga untuk diri penulis sendiri, tegasnya bagai serampang banyak.