Thursday, March 31, 2011

Bencana dan kerosakan berlaku bersilih ganti untuk menginsafkan makhluk yang berakal.

Bencana dan kerosakan berlaku bersilih ganti untuk menginsafkan manusia.



Artikel ringkas ini dipetik dari laman Facebook.

Jam 10.10 pagi tadi saya menonton Siaran Langsung Dari Parlimen. Saya tidak ikutinya dengan sempurna, sebaliknya sebahagian sahaja iaitu berkaitan dengan soalan dan jawapan mengenai kemalangan jalan raya, kemudiannya mengenai persoalan di Sarawak melalui temubual pengacara dengan Yb Bintulu kalau tidak salah pemerhatian saya. Agaknya sebahagian kempen......., artikel ini tidak berminat hendak menyentuh hal-hal mengenai politik parti walaupun apa yang disentuh ini juga adalah tidak dapat lari daripada amalan politik tetapi berminat untuk muhasabah berkaitan kerosakan yang telah, sedang dan akan berlaku di dunia ini dengan merujuk kepada peringatan Allah di dalam al.Quran .

Menyentuh tentang kemalangan jalan raya dikatakan berluas-luasa kerana sikap rakyat Malaysia yang tidak baik, sikap bermakna akhlak, menyentuh tentang akhlak ini bukan sahaja di jalan raya di mana-mana sahaja seharusnya baik, di parlimen itu sendiri pun kena baik, kalau di parlimen itu sendiri tidak baik maka merebaklah akhlak buruk itu seperti radiasi yang sedang merebak di dalam laut dan lautan selepas berlakunya tsunami di Jepun.

Pada hemat penulis untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya tidak perlu diubah kurikulum sekolah memandu, rasanya kurikulumnya sudah memadai dan sempurna tetapi sebaliknya akhlak manusia yang ingin memdapatkan lesen memandu itu perlu dididik dan diasuh terlebih dahulu sebelum mereka sampai ke sekolah memandu, bukan dididik di sekolah memandu tetapi pendidikan sepadu di dalam masyarakat perlulah diamalkan dan persekitaran yang sesuai juga perlu disediakan, kalau sepanjang tahun masyarakat kita dihidangkan dengan amalan buruk orang dewasa tentulah pembentukan sikap masyarakat ke arah kebaikan sukar dicapai. Amalan nilai-nilai yang baik sewajarnya bermula di rumah dan akhirnya penghayatan tersebut akan melebar ke dalam masyarakat.

Berbalik kepada bencana dan kerosakan yang berlaku berselisih ganti seperti kejadian tsunami, banjir, tanah runtuh, ledakan gunung berapi, gempa bumi dan lain-lain, di antara berlakunya kejadian tersebut ada juga yang berkaitan dengan kesilapan manusia.

( Surah al.Baqarah ayat 195 dan Surah ar.Rum ayat 41 )

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: