Saturday, December 10, 2011

Di atas permukaan Tanah Suci terdapat juga kekotorannya.

Salam semua.

Hendak menghuraikan perangai jutaan manusia tentulah tiada siapa mampu membuatnya tetapi artikel ini aku ingin menceritakan sebahagian kecil apa yang kutemui, kulihat dan kualami. Mereka yang akan ke Tanah Suci janganlah pergi dengan ilmu yang dapat dari berbagai sumber yang tiada kesahahannya.
Cerita mulut ke mulut yang belum tentu kenyataan dan kebenarannya perlu dipertimbangkan sebelum mempercayainya. Mereka perlulah sepadukan dan mantapkan ilmu Tauhid dan Fiqah sebelum ke sana, Setiap orang Islam wajib mempelajari subjek tersebut sejak zaman kanak-kanak dan berterusan sehingga alam dewasa.

Terdapat juga di kalangan bakal haji terbawa-bawa dengan cerita yang tidak sohih itu ke tanah suci sehingga takut hendak mengeluarkan perkataan-perkataan tertentu, kononnya kalau merungut tidak sihat , maka akan tidak sihat terus menerus dan lain-lain yang disangka akan memerangkap mereka, sedangkan terdapat bakal haji yang wang mereka
dicuri dan rampas , apakah penjahat itu akan menerima akibatnya dengan segera atau adakah penjahat Melayu sahaja yang menerima balasan atas kejahatan yang mereka lakukan dengan segera, sebenarnya itu semua adalah kepercayaan segelintir orang Melayu yang tidak pun disebut di dalam mana-mana kitab, kejahatan yang dilakukan di Tanah Suci sama juga seperti yang dilakukan di mana-mana di dunia ini iaitu ada yang menerima balasan jahat itu di dunia dan ada yang Allah tangguhkan balasan sehingga ke akhirat. tetapi kebaikan yang dilakukan di Tanah Suci atau di Masjid Nabawi dan Masdil Haram pahalanya berlipat ganda, perkara ini ada disebut di dalam Al.Hadis.

Berbalik kepada kisah kekotoran atau kejahatan di Tanah Suci. Semasa perjalanan pulang dari masjid menuju ke hotel tempat penginapan di sana sentiasa sahaja bersesak-sesak di jalan raya, kalau tidak berhati-hati poket akan diseluk dan dicopek atau beg akan diragut oleh penjahat yang tidak dikenali berkeliaran di celah-celah orang ramai, ramai penjahat ini di kalangan wanita berpakaian serba hitam,ada yang datang menghimpet rapat kononnya meminta sedakah dengan menyebaut sedeka-sedekah dan sabil-sabil. dalam keadaan mangsa terpinga-pinga dengan sikapnya, poket mangsa diseluknya dengan secepat kilat dan cabut lari dicelah-celah orang ramai, kerugian cara ini sering dialami bakal haji .( mungkin perkara ini tidak ditekankan oleh penceramah Kursus Haji ), peminta sedekah di kalangan kanak-kanak juga ramai, mereka hampir semuanya tangan kudung, ada yang dibuat supaya kelihatan kudung, ramai mengesakki mereka ini adalah dijagai oleh sendikit jahat. Pengetahuan dan maklumat seperti ini perlu diketahui oleh bakal Haji sejak mereka belum bertolak lagi, sesiapa yang menyangka di sana sentiasa aman daripada kejahatn ini risikonya kemungkinan menerima kesusahan dan kesengsaraan lebih besar berbanding dengan orang yang sentiasa bersedia dan berwaspada.

Berbalik kepada pentingnya memiliki ilmu yang sepadu di antara Tauhid (Aqidah) dan Fiqah, terutamanya oleh bakal haji, mengenangkan perkara ini aku rasa terkejut apabila diberitahu oleh kawan bahawa terdapat beberapa orang bakal haji yang datang mengerjakan haji secara percuma yang ditaja oleh pihak tertentu sedang belajar cara-cara mengambil wuduk dan bersolat oleh kekawan yang tinggal berhampiran mereka, aku terperanjat dengan situasi ini. aku rasa cerita ini bukan rekaan kerana kehadiran mereka pun dari daerah yang sedia maklum tentang kelemahan ini...apa pun wallahu aklam
.

Ramai juga di kalangan bakal haji tidak akur dengan pesanan Rasul.s.a.w. supaya sentiasa menjaga kebersihan kerana kebersihan itu juga sebahagian daripada iman. Sampah di buang sesuka hati oleh setengah pihak atau kaum dan bangsa yang belum terdidik dengan budaya menjaga kebersihan, kerja-kerja membersih oleh pihak yang berwajib pun kurang memuaskan, ianya kelihatan lebih tertumpu di dalam masjid dan di datarannya sahaja. Kawasan lain yang menjadi jiran kepada masjid agak terabai. Di halaman hotel penginapan pun kurang memuaskan kebersihannya tahap kualitinya masih rendah. Seolah-olah kehadiran bakal haji tidak disambut , dihormati, dialu-alukan dan juga tidak diraikan.

Keagungan dan kemuliaan Masjidil Haram tetap unggul kerana itu adalah rumah Allah. Apa yang diceritakan di sini adalah kelemahan orang Islam atau pihak yang menerima amanah menjaga masjid itu dan persekitarannya supaya masjid itu dilihat ianya mempunyai cahaya dan sinar sehingga dapat dimanfaatkan oleh mereka yang berada di persekirannya.


Sekian...wallahu aklam.

No comments: