Wednesday, December 14, 2011

Makanan 1MALAYSIA


Salam semua.

Masih ada sedikit lagi serdak dan serpihan halus kisah dari Tanah Suci yang hendak aku ceritakan kepada anda khususnya mengenai pengalamanku di hotel penginapanku tempoh hari. Makanan 1Malaysia ( demikianlah tertera namanya diiklan dan terpapar juga di kantin hotel penginapan ) dipercayai individu dari Malaysia yang mengusahakannya tetapi kualiti dan kuantiti yang dijanjikan tidak sepertinya. Urusan penjualan pula diuruskan sebahagiannya melalui jualan kupon terlebih dahulu.

Gambar atau photo yang dipamerkan ketika menjual kupon memang menyelerakan tetapi apabila sampai di Makkah hakikatnya seumpama jauhnya bumi dengan langit, Bukan sahaja tidak enak dimakan tetapi harganya juga di luar dugaan dan sangkaan, harga secubit beehon goreng pun mencecah 3 Rial Arab Saudi,Nasi lemak bersama telur sebiji dan sambal dijual denga harga 5 atau 6 Rial, Indo Mee dijual dengan harga 2 Rial, pada minggu di mana jamaah datang semakin ramai dijual dengan harga 3 Rial.

Perniagaan ini persis mencekik darah para bakal haji, bakal haji tidak sebodoh itu sehingga tidak tahu menilai, mereka membelinya kerana tarpaksa, sambil membeli sambil menrungut di hati dan menilai akhlak peniaga yang menguat wang dengan rakusnya ketika pelanggannya terangkap dengan keadaan tertentu. Selama kurang lebih sebulan berada di sana aku hanya beberapa kali sahaja membelinya dari kantin hostel, selainnya aku akan membelinya di pasaraya yang berdekatan.


Sebenarnya aku tidak pernah sentuh "Indomie cup" semasa di Tanah Air tetapi apabila berada di Tanah Suci makanan ini menjadi makanan yang paling aku gemari, di sinilah bermulanya aku mengetahui rasa keenakan mie ini, pada mulanya aku melihat Lukman dan Kamal kawan sebilikku sahaja yang menikmati kelazatannya, kata orang tiada rotan akar pun berguna tetapi setelah aku makan aku tidak pula merasi makanan ini demikian, malah aku rasa makanan ini istimewa pula tetapi setelah aku balik barulah pepatah itu menjadi benar pula.

Dalam perjalanan balik ke Tanah Air kami disediakan tempat penginapan persinggahan di Madinatul Hujjaj sementara menunggu penerbangan, keesoakannya barulah kami diterbangkan ke Malaysia, makanan malam dan sarapan pagi disediakan, sebelum sarapan dihantar aku terasa lapar, mungkin kerana bangun terlalu awal, dengan tidak membuangkan masa aku pun bergerak menuju warung yang berada di dalam kawasan penginapan memesan teh tarik dan roti canai, roti canai harganya 5 rial manakala teh tarik aku tidak pasti harganya.


Sekian...wallahu aklam.

No comments: