Thursday, December 8, 2011

Muka kering, tapak kaki dan bibir mulut merkah.

Salam semua.

Aku menulis artikel ini semata-mata untuk menyampaikan informasi kesihatan kepada mereka yang belum mengetahui tetapi memerlukan rawatan bersabit dengan perkara di atas. Bagi mereka yang akan ke Tanah Suci Makkah info ini sangat penting dan berguna untuk mereka, terutamanya yang akan tinggal lama di sana.

Cuaca panas akan menyebabkan perkara yang disebutkan di atas akan berlaku, khasnya mereka yang tidak biasa dengan keadaan itu, iaitu muka kita akan kering, tapak kaki akan merkah atau pecah, lebih teruk lagi apabila bibir mulut turut merkah ianya boleh menyebabkan rasa sakit semasa makan dan minum.


Pada tahun 60an di Malaysia juga ada ketikanya berlaku musim panas dan kering, iaitu kita kenali sebagai musim kemarau atau musim menuai pada zaman itu. Kemarau ini berlaku di bahagian utara iaitu Perlis, Kedah. Pulau Pinang dan Perak utara. Pada masa ini tidak lagi berlaku cuaca sedemikian kerana cuaca panas itu diimbangkan dengan air yang terdapat di dalam Perairan Sungai Muda atau di dalam petak bendang yang telah diairkan untuk tanaman seterusnya, walaupun cuaca panas tetapi panas itu dikendurkan oleh wap-wap air tersebut oleh itu kes merkah tapak kaki dan bibir mulut tidak lagi berlaku berleluasa seperti zaman tersebut.Walau bagaimana pun masih terdapat mereka berkulit kering, kulit muka dan kepala berkeruping atau berkerak.

Bagi mereka yang belum mengetahui cara mengatasinya, ambillah minyak zaiton dan sapu sahaja di bahagian yang dikehendaki iaitu sama ada di kaki, bibir atau muka. Insya Allah bahagian tersebut akan lembab dan lembut dan tidak akan merkah lagi serta akan kelihatan cantik dan bersih. ( amalkan setiap malam )

Sekian...wallahu aklam.

No comments: