Monday, February 14, 2011

Perubahan dan anjakan minda.

Salam semua.

Pada hematku.

Seb
elum aku menyeru orang lain membuat anjakan, aku telah membuat anjakan sedikit demi sedikit dalam penulisan dan menentukan artikelnya, anjakanku cuma anjakan topik kecil sahaja kerana mauduk besar di dalam mindaku ialah Islam itu suatu cara hidup, mauduk itu wajib dikekalkan sehingga akhir hayat.

Pada kebiasaannya aku banyak menulis mengenai syirik yang mengancam keimanan orang Melayu melalui kepercayaan karut atau amalan dan aktiviti campur aduk antara Islam dan bukan Islam di dalam kehidupan harian sehingga kelihatan minda kita tidak bersepadu, malah berkotak-kotak, di waktu pagi ingin berdoa dan berzanji, bila beralih waktu petang pula ingin berjoget dan beradat karut. Setelah lepas berpuasa berzakat fitrah dan bersolat sunat, bila berniaga pula melabur di dalam sektor yang boleh mendapatkan pulangan bunga atau riba yang tinggi tanpa disertai dengan rasa terpaksa dan dukacita. Situasi ini memerlukan anjakan, anjakan minda dan anjakan politik. Tanpa anjakan politik tiada kuasa untuk memacu perubahan dan anjakan yang dirancang, terpulanglah anjakan itu sama ada berlaku dari dalam atau dari luar.

Anjakan minda dalam hal berpolitik.
Lebih 50 tahun yang lalu minda Melayu terperangkap di dalam politik Melayu yang sentiasa menyangka bahawa keadaan politik negara seumpama ini akan berterusan sehingga ke Hari Kiamat dan itulah juga minda Melayu diasuh untuk menjaga dan mengekalkan politik sebahagian orang Melayu semasa (bukan semua) . Orang Melayu seolah-olah tiada pilihan, pada hal orang Melayu ada UMNO dan ada PAS seperti orang Cina ada MCA dan ada DAP. Bangsa yang terbesar di Malaysia mempunyai dua set parti politik untuk mereka dan begitulah juga bangsa lain yang masing-masing mempunyai lebih dari satu set parti politik. Kini set tersebut semakin jelas dan nyata.


Ahli politik sepatutnya jujur di dalam perjuangan mereka tetapi itu adalah teori di dalam minda kita, realitinya tidak semua berlaku demikian, semestinya terdapat juga di kalangan mereka yang berhempas pulas mencari pengaruh untuk naik ke atas mendapatkan jawatan yang mempunyai kuasa,kerana di sana mereka berpeluang mengambil kesempatan untuk kepentingan diri, Rakyat seharusnya mempunyai ilmu sehingga mereka mampu menilai dan tidak diperbodohkan oleh pemimpin mereka.

Kebaikan penguasaan politik terhadap sesuatu negara bukan hanya untuk beberapa tahun, sebaliknya kebaikan itu untuk negara dan generasi akan datang. Mereka yang sering mendapat habuan biasanya akan melihat parti mereka baik dan perlu dipertahankan,sewajarnya rakyat perlu melihat dengan teliti baik buruknya, sekiranya ianya buruk akan bertambah buruk pada masa akan datang kerana memperbaikinya atau membersihkannya ibarat tuala dan air yang kotor tidak mungkin dapat membersihkan meja yang kotor.

Jika ianya baik perlu dipilih dan dipertahankan, Menyokong parti politik bukan seperti menyokong pasukan bola sepak, kita boleh terus menyokong pasukan kita, walaupun pemain kita telah mencantas kaki pemain lawan. Dalam parti politik ianya berbeza, pemimpin perlu beramanah, jika mereka gagal beramanah maka gagallah mendapat sokongan, itulah penilaian sebenar oleh rakyat dalam hal politik.
Sokongan bukan bergantung kepada habuan yang diterima bulanan atau sekali sekala, sekiranya salah membuat perkiraan bermakna kita menyokong kejahatan dan kemungkaran, sebagai orang Islam penilaian dan piwaian kita ialah merujuk kepada al.Quran dan al.Hadis.

Rakyat biasa ( orang awam ) perlu menilai dengan teliti tanpa emosi kepada parti sendiri (jika berparti) yang mungkin sudah terlanjur atau masih mengekalkan prestasi baiknya , jika ianya masih baik setelah membuat perbandingan maka mereka perlu mengekalkan sokongannya.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: