Saturday, February 19, 2011

Al.Quran tersalah cetak.

Salam semua.

Pada hari ini sekali lagi saya menulis mengenai al.Quran tetapi dalam aspek yang lain pula, selalunya saya akan menulis mengenai sesuatu isu atau topik dan disertakan dengan terjemahan ayat al.Quran yang bersesuaian dengan tajuk yang ditulis dan terdapat juga "entry" yang menyarankan supaya membaca al.Quran beserta dengan membaca terjemahannya bersama kerana dengan cara itu kita akan memahami suruhan dan larangan Allah, selepas itu bolehlah kita mengamal atau menghayatinya. Kebetulan malam tadi sementara menunggu waktu Isyak saya pun membaca al.Quran dengan berselang- seli menyemak terjemahan di sebelah ayatnya, kemudian terlihat dan terkesan terjemahannya tidak dicetak dengan sempurna, beberapa bulan yang lepas saya terperancat kerana terjumpa dengan kalimah yang dicetak salah iaitu kalimah yang kemudian didahulukan. Saya bukanlah seorang yang mahir di dalam bahasa Arab ( bahasa al.Quran ), namun demikian pengetahuan yang sedia ada dapat juga memahaminya tetapi tidaklah sempurna, juga bukan seorang yang menghafaz al.Quran (hafiz), kebetulan surah yang saya terjumpa kesilapan itu adalah surah yang saya menghafaznya.

Maklumat ini mengingatkan anda supaya menyemaknya untuk memastikan al.Quran terjemahan yang dimiliki adalah yang sempurna, terutamanya mereka yang memiliki al.Quran terjemahan seperti di bawah ini.

Cetakan Pertama 2006.
Dibeli pada 15 Februari 2007


Maklumat kesilapan:


1 - Surah al.Mulk.
- Ayat 23.
- Kesilapan mencetak kalimah iaitu mendahulukan yang kemudian.


Ayat (23) Mendahulukan kalimah yang kemudian.
__________________________________

2 - Surah Al.Faathir.
- ayat 4.
- kesilapan terjemahan dicetak tidak sempurna.


Ayat (4) terjemahannya dicetak tidak sempurna.
terjemahan yang patut disambungkan lagi -
"
kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan".
____________________________________

3 - Surah An.Nur.
Ayat (35) terjemahan tidak sempurna.
di akhir ayat ( Allah menunjukkan siapa yang dikehendaki-Nya itu
............
( tertinggal)..........Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu )

Sepatutnya;
"Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; (dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia ); dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".


Sekian...wallahu aklam.

1 comment:

Leenoh said...

...
Al.Quran Terjemahan keluaran Malaysia lebih terjamin ketulenannya ," Al.Quran Terjemahan Ar.Rahman"