Tuesday, February 22, 2011

Jika tidak mahu berpecah belah......

Salam semua.

Khutbah mengingatkan kita setiap minggu.
Jika tidak mahu berlakunya berpecah belah ingatan yang diucap dan dilaungkan setiap minggu di atas mimber masjid pada ha
ri Jumaat amat sesuai dan patut diaplikasi dan direalisasikan tetapi ucapan itu adalah teori dan cakap yang keluar melalui lengkaran lidah yang belum tentu mampu melaksanakannya, semua pihak mengucapkan demikian dan berkehendakkan demikian. Dalam pada itu terdapat mereka yang sentiasa mengajak orang lain mengikut caranya yang tersendiri, soalnya adakah kebijaksanaan manusia mengatasi panduan yang tercatat di dalam al.Quran dan al.Hadis dan sama ada cara kita itu pula mencakup dunia dan akhirat . jika ajakan untuk perpaduan orang Islam dengan mengabaikan tuntutan al.Quran dan al.Hadis sudah tentu sebahagian orang Islam akan menolaknya.

Perpaduan serampang dua mata.
Matlamat perpaduan perlulah diperjelaskan, di mana perpaduan umat Islam semestinya usaha itu adalah sebahagian dari wawasan menuju ke arah akhirat yang sejahtera dan bahagia, tanpa matlamat ini umat Islam yang memahami hakikat hidup di dunia akan menolak dan menentangnya, perpaduan bukanlah ucapan atau kalimah yang keramat kerana terdapat juga kekuatan yang ada pada perpaduan itu boleh disalahgunakan, kumpulan orang jahat akan menggunakannya untuk mencapai matlamat dan kepentingan diri mereka yang sia-sia.

Tiket perpaduan ini disukai oleh semua pihak sama ada yang baik atau yang jahat kerana tiket tersebut boleh digunakan untuk mencapai matlamat masing-masing, Hosni Mubarak (Mesir) dan Zine El Abidine Ben Ali
(Zainal Abidin bin Ali) - (Tunisia) - tentunya mereka juga tidak mengabaikan slogan serampang dua mata ini. Akhirnya apakah yang terjadi kepada negara mereka dan diri mereka sendiri.

Perpaduan yang diperolehi oleh mereka yang jahat akan digunakan untuk kepentingan kumpulan dan keluarganya sahaja kerana kebijaksaan mereka mempengaruhi minda masyarakat, akhirnya mereka berjaya mengumpulkan sokongan ramai dan dalam jangka masa yang lama barulah tembelang terbuka, semakin hari semakin luas, akhirnya tembelang itu pecah dan mengeluarkan kebusukan yang amat sangat.

Jaminan matlamat.
Minda orang Islam terfikir masakan dapat mencapai matlamat kesejahteraan dan kebahagian di dunia dan di akhirat, jika perpaduan tidak berasaskan ajaran Islam sepenuhnya, hanya cara hidup Islam sahaja yang menjamin matlamat tersebut. Janji yang terdapat di dalam al.Quran dan al.Hadis bukannya teori dan maknawi semata-mata, juga bukan jampi mentra tetapi ianya hakikat dan realiti yang pasti akan menjadi kenyataan. Hanya mereka yang percaya dan mengambil serta mengamalkan ajaran Islam secara kurang yakin sahaja yang tidak mahu mengambil cara hidup Islam itu secara menyeluruh di dalam kehidupan harian, sama ada dihayati secara peribadi, masyarakat dan kenegaraan.

Kita sedang berbantah-bantah dan berselisih faham tentang cara memerintah negara, di sana ada seruan supaya
kembali kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya. Rangkaikata atau ungkapan kembali kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya wajib diwacana,diseminar dan dimatangkan di dalam minda setiap orang Islam bukan memberi idea atau pandangan ikut sedap hati dan sesuai dengan naluri sendiri.

Mereka yang dikurniakan Allah akal yang baik dan bijak, sudah tentulah mampu memberi pandangan yang panjang lebar dan ramai pula yang terpengaruh dengannya, bagaimana kalau pandangan itu tersasar ke arah yang tidak betul dan tidak selari dengan ajaran Islam, sekiranya berlaku demikian tentulah rugi bagi mereka yang terpengaruh dengan hujah yang tidak tepat itu.
_________________________________________________

Firman Allah bermaksud:
[103]
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
[104]
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
[105]
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.

( Surah Ali.Imran )
_________________________________________

[59] Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
( Surah An.Nisak )
_____________________________________________________

Sekian...wallahu aklam.

No comments: