Wednesday, July 13, 2011

Hanya andaian dan khayalan - Bersih.


Salam semua.

Peristiwa "Himpunan Bersih 2.0" telah pun berlaku pada 9 Julai 2011 (Sabtu) yang telah lalu dan mencatatkan sejarahnya yang tersendiri, para peserta Bersih terpaksa menghadapi Pasukan Polis di beberapa lokasi laluan mereka , malah terdapat juga yang mengalami kecederaan akibat terkena tembakan gas pemedih mata dan di kalangan mereka ada juga yang terpaksa dirawat, demikianlah hasil halangan yang dilakukan oleh pihak penjaga keselamatan supaya himpunan itu tidak meneruskan aktiviti mereka seperti yang diprogramkan.

Nah itulah yang telah berlaku, jika menonton video berkenaan tentulah lebih realistik ceritanya, artikel ini tidak berminat hendak menceritakan apa yang telah berlaku itu kerana apa yang telah berlaku itu boleh didapati dan menonton sepuasnya di internet. Rencana ringkas ini ingin membuat andaian dan khayalan sekiranya Himpunan Bersih tidak disekat dan dihalang.

Andaian dan khayalan.
Sekiranya Himpunan Bersih tidak disekat perarakannya dan proses perarakannya pula diarah mengikut beberapa syarat yang dipersetujui oleh para pemimpin bersih dan pihak polis supaya dipatuhi Bersih dan laluan-laluan ditetapkan sehingga perarakan itu sampai ke lokasi yang dituju ( tanpa halangan) dengan disediakan kawalan ketat.

Jika diandaikan situasi tersebut memang wujud , akhirnya apakah agaknya yang akan berlaku selepas perarakan itu selesai ?

Mungkin;
- Tiada kecederaan berlaku.
- kemarahan terhadap pihak berkuasa akan menurun,
- kebebasan merealisasikan hak rakyat dirasakan tidak disekat.
- pihak kerajaan dilihat lebih rasional menangani masalah.
- tuntutan yang dikemukakan dilihat kurang serius.
- demokrasi dilihat berfungsi dengan baik dan adil.
- Dan lain-lain yang positif.

Kini segalanya telah berlaku dan berlalu dengan penuh catatan sejarah pahitnya.Oleh sebab himpunan tersebut dihalang dan dibenteras dan ianya kini dirasakan telah memberi kesan di sebalik yang diandaikan di atas.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: