Tuesday, July 12, 2011

Mencari punca masalah.


Salam semua.

Mencari punca masalah atau punca penyakit.

Dalam artikel yang telah lalu saya pernah menceritakan tentang penyakit migrain yang saya alami pada setiap hari sejak zaman remaja sehinggalah selepas bersara. Bagi mereka yang jarang mengalami sakit kepala dan kurang prihatin dengan penyakit ini, mungkin mereka itu sukar mempercayai bahawa terdapat manusia yang
mengalami sakit kepala setiap hari , pada hal hakikatnya memang wujud manusia sedemikian.

Berdasarkan penjelasan doktor sakit kepala itu bukanlah penyakit tetapi ianya hanya tanda penyakit, untuk mengubatinya para doktor perlulah mencari punca yang menyebabkan berlakunya penyakit tersebut, mungkin disebabkan tekanan angin, kalau disebabkan tekanan angin ke atas otak menyebabkan sakit kepala, maka terpaksalah mencari punca yang menyebabkan angin itu pula, di bahagian inilah yang perlu dirawati supaya tidak menghasilkan angin.tanpa angin berlebihan di dalam badan sakit kepala pun tidak berlaku, kalau telah wujud situasi demikian bermakna sakit kepala (migrain ) itu telah berjaya diubati.Iaitu dengan menghapuskan punca penyakit tersebut. ( contoh ini sebagai andaian semata-mata )

Baru-baru ini negara kita dikejutkan dengan "Himpunan Bersih" di mana perhimpunan yang berlaku itu telah pun divideokan dan dalam sekelip mata telah dimuatkan di internet dan sekali gus dapat ditonton bukan sahaja di negara ini malah seluruh dunia dapat menyaksikannya . Tidak dapat dinafikan bahawa himpunan tersebut telah menyebabkan masalah besar kepada kerajaan.

Seperti disebutkan bahawa setiap penyakit mempunyai punca penyakitnya dan setiap masalah mempunyai punca masalahanya. Kalau ingin menyelesaikannya hendaklah mencari punca masalahnya, setelah dikenalpasti punca masalahnya, maka punca tersebut hendaklah dihapuskan segera. Sekiranya punca itu berkaitan dengan sistem yang sedang diamalkan di dalam sesuatu sektor atau bidang pentadbiran, di mana sistem tersebut dipercayai sedang menyumbang kepada ketidakadilan dan penipuan.Ianya elok disemak, malah perlu dibawa ke meja perbincangan dan perundingan dengan pihak yang berkaitan. Kalau pihak yang berkuasa menafikan perundingan ditakuti bara api yang masih merah itu akan menyala semula dan akan terus membakar dan merebak serta pucuk apinya akan menjulang lagi pada masa akan datang.

Sikap mahu berunding ini akan menyerlahkan lagi rasa tanggungjawab dan cintakan negara dan terhindar daripada sikap mementingkan
diri. Justeru rakyat dan negara lebih diutamakan.

Sekian...wallahu aklam.

No comments: