Wednesday, July 20, 2011

Laman Kehidupan Bersih dikunjungi ramai.

Salam semua. 
Sejak  "Himpunan Bersih 2.0" direalisasikan pada 9hb.Julai 2011 lagi, Laman "Kehidupan Bersih" turut dikunjungi ramai atau lebih ramai berbanding dengan masa-masa sebelumnya, apabila pengunjung menulis "bersih" di dalam ruang google dan dikliknya selepas itu, maka terkeluarlah "Aktiviti dan gambar Himpunan Bersih" dan "Kehidupan Bersih" pun tumpang keluar bersama mengambil tempat di dada skrin laptop dan komputer menjadikan jumlah pengunjungnya bertambah ramai.

Kini bilangan pengunjungnya
masih kekal, ada juga yang marah-marah dengan laman Kb ini, penulis memang menyedari sejak dari awal lagi bahawa manusia ini kepalanya sahaja yang sama hitam tetapi pandangan dan sikap mereka berbeza, oleh itu penulis tidak perlu marah-marah, cuma disyorkan kepada yang marah-marah itu tulislah suatu artikel yang boleh memikat hati dan menawan minda penulis, mungkin penulis akan berubah pendiriannya - mana tahu - Lagi pun penulis tidak menyebelahi mana-mana pihak DAN laman Kb ini juga tiada kena mengena dengan "Himpunan Bersih 2.0" , sebaliknya ia dibangunkan sejak sebelum wujud himpunan tersebut, perkara yang ingin dijelaskan di sini ialah pada dasar dan nalurinya semua manusia cinta dan sukakan keadilan dan ketelusan , mungkin penulis juga berada di dalam kategori yang sama kerana penulis berpegang kepada aqidah yang menyuruh manusia berbuat demikian, semua makhluk Allah semestinya berada di bawah kekuasaan Allah.

Laman sesawang Kb ini dibangunkan semata-mata bertujuan menjana kehidupan bersih melalui ilmu dan sentuhan minda di internet, terutamanya bersih dari segi aqidah manusia. Pandangan dan pendapat yang dianjurkan di dalamnya terselit harapan agar tercetusnya benih kehidupan yang lebih bersih dan penulis ingin menumpang di dalam kebersihan itu, bukanlah bermakna dan bermaksud penulisnya telah bersih, Tiada manusia yang bersih dan sesucinya kerana mereka tidak maksum seperti anugerah yang diberikan Allah kepada para Rasul-Nya. Hanya para rasul sahaja yang maksum ( tiada dosa).

Selain itu penulis juga ingin menghayati dan mengambil sikap proaktif terhadap sabda Rasullulah.s.a.w. yang berbunyi " Ballighu 'anni walau ayah" yang bermaksud "sampaikanlah apa-apa daripadaku walaupun sekadar satu ayat".

Untuk menyampai kebaikan kepada manusia seseorang Islam itu tidak perlu menunggu sehingga lulus pengajiannya di Pusat Pengajian Tinggi atau setelah terkumpul ilmu menggunung tinggi, sebaliknya sampaikanlah sekadar kemampuan masing-masing.
Sedikit demi sedikit lama-lama akan menjadi bukit.

Sekian...wallahu aklam.















No comments: