Friday, July 29, 2011

Bersetuju - Imam solat Tarawih 20 rakaat.

Salam semua.

Artikel ringkas ini sekadar mengulang semula dan mengambil kesimpulan daripada kuliah yang disampaikan oleh Tuan Imam Masjid
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam sebelum solat Jumaat sebentar tadi.

Katanya imam-imam eloklah melaksanakan solat sunat Tarawih sebanyak 20 rakaat dengan 3 rakaat solat witri (witir) seperti kebiasaan kita lakukan sejak dahulu. Golongan yang melaksanakan 20 rakaat juga mempunyai kekuatannya yang tersendiri kerana amalan ini dilakukan oleh Saiyidina Omar al.Khattab pada zamannya. Saiyidina Omar merupakan sahabat Nabi yang diakui oleh Nabi sendiri bahawa Omar adalah salah seorang yang terjamin masuk syorga. Demikianlah kekuatan O
mar sebagai seorang mukmin, mengikut jejak omar setelah beliau menjadi seorang mukmin tentulah tidak boleh dianggap sebagai tidak baik.

Golongan yang menunaikan solat Tarawih 8 rakaat juga ada kekuatannya kerana di sana terdapat juga nas yang berkaitan.

Imam-imam
dinasihatkan supaya melaksanakan solat Tarawih 20 rakaat bertujuan tidak mengecewakan mereka yang ingin mengikut jejak omar dan juga tidak mengecewakan mereka yang ingin melaksanakan 8 rakaat, Mereka yang bersolat 8 rakaat bolehlah berpisah dengan imam apabila telah cukup 8 rakaat setelah berimamkan imam yang bersolat 20 rakaat , jika imam bersolat 8 rakaat, mereka yang ingin membuat 20 rakaat tidak boleh mengikut imam lagi apabila imam selesai solatnya,

Cara atau langkah imam melaksanakan 20 rakaat diharapkan dapat mengekalkan perpaduan di antara orang Islam setempat, disamping kedua-duanya dapat menyempurnakan pegangan masing-masing.

Selain daripada it
u imam masjid ini juga mengajak ahli jamaah hadir beramai-ramai sepanjang bulan Ramadan untuk beribadat dan melibatkan diri dengan kumpulan tadarus al.Quran, mereka yang berminat bolehlah mendaftarkan diri mulai sekarang, di samping itu katanya Tabung Ihya Ramadan juga telah dilancarkan, sesiapa yang berkemampuan eloklah mengambil kesempatan di dalam bulan mulia ini untuk bersedekah, Sheikh Mahmod Abdul Wahab Tantawi qari terkenal Mesir akan diundang untuk mengimamkan solat dalam bulan Ramadan tahun ini, manakala Us.Azhar Idrus (gambar sebelah kiri) akan memberi kuliahnya sekali lagi pada minggu akhir Ramadan.

# Rancangan "Tanyalah Ustaz" TV9 juga akan bersiaran secara langsung di aras bawah mulai jam 7.00 - 8.00 pagi.

Catatan:
Sekiranya berlaku tertinggal atau tertambah maklumat di dalam artikel ini, semuanya itu adalah kelemahan saya sendiri kerana semasa mendengar kuliah pendengaran saya terputus-putus , mungkin disebabkan siarayanya yang kurang memuaskan.

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

Anonymous said...

Aku setuju dgn Ustaz ni. Galakkan orang buat 20 rakaat tanpa paksaan. Biar mereka yang mahu buat 8 dapat buat 8 dan yang mahu buat 20 dapat buat 20 - baru adil.

Yang penting samada amalan tu sikit atau banyak biar makmum ikut kemampuan dan keihklasan hati masing-masing.

AzMiR

Leenoh said...

Saya pun setuju macam tu juga.