Wednesday, February 25, 2009

Pertama kali menjawab tag kekawan.




السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Tidak semena mena saya dikenakan tag oleh blogger Nurhani Salwa,
http://nurhanisalwa.blogspot.com, saya meringkaskan panggilan dengan panggilan Hani,kerana kekadang dia juga menyebut dirinya dengan panggilan tersebut. Orangnya sederhana tinggi lebih kurang 5 kaki dan beratnya tidak dapat dikesan, warna kulitnya sawo matang, Semuanya ini saya cuma agak sahaja sebab mata yang saya guna sekarang tidak begitu tulen, suaranya saya tidak dapat hendak temberang di sini kerana saya sendiri tidak pernah mendengarnya tetapi yang pasti dia berbakat seni, tentang suaranya nanti saya akan usahakan untuk mendengarnya, saya akan sentiasa buka radio, kalau-kalau dia ditemuramah oleh mana-mana JJ, kemudian saya akan maklumkan tentang suaranya itu nanti. walaupun saya mengetahui lebih banyak lagi tentang dirinya, hanya setakat itu sahaja yang boleh dikongsikan bersama , yang lainnya KIV dulu. Tetapi yang pasti dia seorang yang tinggi-tinggi, rendah-rendah dan rambutnya lurus-lurus, kerinting-kerinting, .......jangan bimbang salah satunya mesti betul...... semuanya itu hanya bergurau sahaja.....di atas segala kesulitan dan kesengsaraan membacanya pihak di sebelah sini memohon maaf. ..... Hani...jangan marah ye, ini cuma nak buat bagi jawapan tag ini menjadi lebih kreatif dan selamat dari terkantoi ..hehehe

Pasal tag mengetag, ini adalah kali pertama saya ditagkan, sebenarnya saya tidak mengetahui cara menjawabnya, ini cuma hendak mencuba-cuba sahaja untuk mendapatkan pengalaman, selama ini saya cuma kena income tax sahaja, nasib baik ada kawan tolong beri panduan, cuba baca panduan di bawah ini hehehe. Panduan itu untuk saya,.......... rasa macam faham, tapi entah... kalau jawapan saya tidak betul maknanya saya tak faham la tu. Nampaknya Mardhatillah ( Fatahiyyah ) kena beri komen mengenai jawapan ini.
_______________________________________

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) berkata...

to leenoh:hehhee cr nak jawab tag ni seng je..kt copy je soalan tag dr blog org yang tag kt pun..kemudian kt paste kan kt kt pnya blog..pastu ubah la jawapan ikut jawapan kt. camtu je..sy pun kalo tdk x tau ini ilmu dr sahabat sy jgk Solehah.
_______________________________________

Soalan yang perlu anda jawab.>

Here's the instruction:
  1. Go to your photos folder in your computer.
  2. Go to the 6th folder of photos.
  3. Go to the 6th picture in that folder.
  4. Put the picture on your blog and describe about it.
  5. Invite six friends to join the challenge.
  6. Link them in your blog and let them know they have been challenged.
___________________________________________


Setelah saya mengikut arahan yang diberikan, photo dari komputer pun dicari, langkah demi langkah diikut, kekadang terlanggar arahan, setelah penat saya menggagau di dalam folder akhirnya terjumpalah gambar yang sangat menarik dan menghairankan ini.





Tersangat kabur . orang ke ni ???


Ini ok sidikit. kita pilih yang ini. sebab ini photo yang ke-6 he he he

Selepas melalui beberapa photo maka terjumpalah photo yang ini, yang di atas gambarnya sangat kabur, saya dimaklumkan bahawa gambar-gambar itu adalah orang yang sama, di bawah pula mukanya tertutup dek kamera pula, hanya boleh nampak sebahagian badan dan kepala sahaja, mukanya dilindungi, walaupun sebahagian besar telah kelihatan, masih sukar hendak dicam mukanya, kalau nampak muka walau pun muka itu kecil sahaja kita akan kenal siapa gerangannya . Hai geram betul la ............................

Begitulah Maha Bijaksananya Allah. kalau kita tidak nampak muka, kita tidak akan kenal. Agaknya seperti itulah juga kita kenal kekawan di alam maya selama ini. Kita hanya kenal sebahagian sahaja. Sebenarnya di alam yang nyatapun kita tidak kenal kekawan dengan kadar sepunuhnya. Diri kita sendiripun kita tidak kenal sepenuhnya, tidak mungkin dapat melihat bahagian belakang, kepala dan mata sendiri melainkan dengan bantuan pihak lain, samada melalui cermin atau cerita dari kekawan tetapi cara itu bukan sejati. Demikianlah gambaran kelemahan diri kita, sentiasa memerlukan nasihat dan peringatan daripada kekawan atau orang lain.

Berbalik kepada gambar tadi. hehehe . Kemungkinan gambar ini diambil di dalam bilik bersalin , bukan bilik bersalin di hospital tetapi di gedung membeli-belah ( pasaraya ) di sekitar KL kot, mungkin mencuba baju T barunya itu, kan di dalam bilik itu ada cermin, apa lagi snap sahajalah, hasilnya ............... hehehe.

Ok, saya pun nak tag juga ikut arahan, nak ambil hatilah katakan. nanti depa tak mau berkawan dengan kita pula, nak mencari kawan baru lebih senang daripada menjaga kawan lama ni. Hendak mendapatkan kemenangan lebih senang daripada menjaga dan mengekalkan kemenangan,
kalau sebok tidak perlu jawab abaikan sahaja,........... saya ok dan ok sahaja.

Abaikan jika anda sebok, ataupun dalam kesebokan anda masih melayani soalan-soalan di atas , terpulang.....hehehe.

Istimewa untuk;

http://kampungmampan.blogspot.com
http://selambapj.blogspot.com.
http:// deekuntum.blogspot.com.
http://ceritakosong.blogspot.com.
http://archiveoftime.blogspot.com
http://Zaidon399.blogspot.com.

Tiada tarikh luput tetapi kepada Kuntong kita bagi dia masa sampai tahun 3020 hehehe.


Sekian. Wassalam.
________________________________

Ulasan anda dihargai.
Blogger Mak Su said...

hhaaaiippp, ada ceritakosong nampak nyer tu, kena jugak?... huhuhuh

tapi saya baru jer 2, 3 hari yang lalu telah menjwb tag ni. so, terselamatlah saya dari income tax. oops!

:D

February 25, 2009 6:03 PM

Delete
Blogger Leenoh said...

Dulu saya memang dok kena income tax,

tapi itu dulu, rupa-rupanya sekarang dah ubah pula jabatan itu dah menjadi jabatan tag pula. hehehe
oh Mak Su dalam keadaan selamat dan selesa la.
Memanglah tak kan Allah nak bagi kita susah selalu kan....ok abaikan.


February 25, 2009 6:20 PM

Delete
Blogger PJ selamba said...

adeh adeh
nama saya pun ada jugak ke pak ngah?
hehe
tapi yang ni saya dah kena...
fuh lega!
tak payah buat dah
lalalala

February 25, 2009 7:45 PM

Delete
Blogger Leenoh said...

Anda berada di dalam zon selamat, jangan keluar kawasan nanti kena ngap.
ok. jaga diri baik-baik.
Wassalam.

February 25, 2009 8:11 PM

Delete
Blogger KUNTONG said...

Sya tngah bengong,macam mana nak buat, maklumlah kereta lama, mukin sampai tahun 3021 pun tak dapat. x apa ,saya akan cuba. Trail and error.

February 26, 2009 12:04 AM

Delete
Blogger Leenoh said...

Sdr.Kuntong.

Hang ambik gambak masa Jepun dulu tu, atau apa-apa saja, lepas tu hang temberang saja la, he he he.
Kan ni mainan temberang ja, tapi temberang pun biak la ada mesej.
Wassalam.

February 26, 2009 6:42 AM

__________________________
Delete
Blogger Dee said...

kena gak ke? lately ni sy malas tol nak buat tag..tp bila kita kena tag..maknanyer org tu ingat kat kita..org tu sayang kita..sy akan cuba buat utk tidak menghampakan sdr leenoh..hehehe..

February 26, 2009 5:18 PM

Delete
Blogger Leenoh said...

Sdr.Dee.

Apabila ada kasih sayang di sana akan ada kekayaan dan kejayaan. biarlah bergaduh tetapi janganlah sekali-kali putus silaturrahim kerana silaturrahim pembawa berkat.


_____________________________



11 comments:

Mak Su said...

hhaaaiippp, ada ceritakosong nampak nyer tu, kena jugak?... huhuhuh

tapi saya baru jer 2, 3 hari yang lalu telah menjwb tag ni. so, terselamatlah saya dari income tax. oops!

:D

Leenoh said...

Dulu saya memang dok kena income tax tapi itu dulu, rupa-rupanya sekarang dah ubah pula jabatan itu dah menjadi jabatan tag pula.
oh Mak Su dalam keadaan selamat dan selesa la.
Memanglah tak kan Allah nak bagi kita susah selalu kan....ok abaikan.

Anonymous said...

adeh adeh
nama saya pun ada jugak ke pak ngah?
hehe
tapi yang ni saya dah kena...
fuh lega!
tak payah buat dah
lalalala

Leenoh said...

Anda berada di dalam zon selamat, jangan keluar kawasan nanti kena ngap.
ok. jaga diri baik-baik.
Wassalam.

KUNTONG said...

Sya tngah bengong,macam mana nak buat, maklumlah kereta lama, mukin sampai tahun 3021 pun tak dapat. x apa ,saya akan cuba. Trail and error.

Leenoh said...

Hang ambik gambak masa Jepun dulu tu, atau apa-apa saja, lepas tu hang temberang saja la, he he he.
Kan ni mainan temberang ja, tapi temberang pun biak la ada mesej.
Wassalam.

Dee said...

kena gak ke? lately ni sy malas tol nak buat tag..tp bila kita kena tag..maknanyer org tu ingat kat kita..org tu sayang kita..sy akan cuba buat utk tidak menghampakan sdr leenoh..hehehe..

Leenoh said...

Sdr.Dee.

Saya baru sahaja membaca cerita pasal kasih sayang dari blog http://shalehudin.blogspot.com/ dalam ruangan komennya yang ditulis oleh Anonymous Cicak kerana cerita ini berbentuk dakwah maka saya beranikan diri memanjangkan cerita itu di sini, saya berharap tidak menjadi halangan, saya cuma menyambung kebaikan mereka. ceritanya begini.

Anonymous CICAK said...
Cerita mengenai kasih sayang membawa kejayaan dan kekayaan.
Harga kasih sayang:

Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga orang lelaki
tua berjanggut panjang yang berwarna putih sedang duduk dihalaman rumahnya. Dia
tidak kenal akan mereka. Wanita itu bertanya, " Saya tidak fikir saya mengenali awak
semua, tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar.. Silalah masuk kerumah saya
dan makan sesuatu."

"Adakah suami awak ada dirumah?", mereka bertanya.

"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar."
"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawab. Sewaktu suaminya pulang ke rumah
pada petang itu, wanita itu pun memberitahunya kejadian tersebut.

"Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka masuk kedalam
sekarang!" Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke
dalam.

"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama," mereka menjawab.

"Mengapa begitu?" wanita itu ingin tahu.

Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan :
"Namanya ialah Kekayaan," Dia berkata sambil menunjuk ke arah salah seorang
kawannya, dan beralih menunjuk kearah kawan yang seorang lagi, “Dia adalah
Kejayaan, dan saya adalah Kasih Sayang.." Dia menyambung lagi, "Sekarang masuklah
semula kedalam rumah dan berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami
bertiga yang kamu ingin jemput kedalam rumah."

Wanita itu pun masuk semula kedalam dan memberitahu suaminya perkara tersebut.
Suaminya berasa sungguh gembira. "Bagusnya!!" dia berkata. "Kalau macam tu jemputlah
Kekayaan masuk.. Biar dia masuk dan mengisi rumah kita ini dengan Kekayaan!"

Isterinya tidak bersetuju. "Abang, kenapa pula kita tidak menjemput Kejayaan?"

Kebetulan, anak perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu dari satu sudut
rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan pandangannya :

"Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita ini pasti
akan diselubungi dengan Kasih Sayang!"

"Biarlah kita mengikut nasihat anak kita itu," kata suami itu kepada isterinya.

"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita."

Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua, "Yang mana satu di antara
kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan jadi tetamu kami."

Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah.

Kedua-dua lelaki yang lain juga bangun dan mengikutinya.
Terperanjat, wanita itu pun bertanya kepada Kekayaan dan Kejayaan :

"Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali?"

Mereka semua menjawab: "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau
Kejayaan, yang lain akan tunggu diluar, tetapi oleh kerana awak telah menjemput
Kasih Sayang, ke mana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi bersamanya..

Di mana ada Kasih Sayang, di situ juga ada Kekayaan dan Kejayaan!"

2/26/2009 11:44 AM

Leenoh said...

Salam. Dr.Sam,
Abaikan saya tersalah pandang, anda telah ditag terlebih dahulu oleh Nurhanisalwa.com.
Saya tidak biasa dengan tag-tag ni sebab itu. agaknya jadi begitu.
Sekian.

Hunny said...

Salam Pak Ngah,

Kelakar lah cara Pak Ngah jawab tag. Tetiba cerita pasal saya pulak. Hahahaha.. Ada betul, ada tak betul. Tapi very fun lah. Anyway, cara pak Ngah betullah tu.. Kecuali cerita2 Israiliyyat pasal saya. Hahahaha.. Jangan marah Pak Ngah. Ini baru permulaan. Lain kali saya tag lagi!! Yang power2.. eheheh

Leenoh said...

Salam Hani.
Pak Ngah hendak menggambarkan kadar kenalan khususnya melalui maya, Pak Ngah rasa lega, bila dapat respon dari Hani.
Pak Ngah nak minta satu entri dari Hani yang Pak Ngah rasa entri itu sangat mustahak untuk di sebarluaskan. Pak Ngah tidak pandai tulis sendiri mauduk itu.
Nanti Pak Ngah beritahu kemudian.
Wassalam.