Thursday, August 9, 2012

Jalan dibina secara wakaf bukanlah sesuatu yang baru di tanah air kita & Sisipan video.

Salam semua.
Kerajaan Kelantan telah pun memulakan usahanya untuk membina lebuh raya di antara Kota Bharu dan Kuala Krai, dalam keadaan kerajaannya dilayan tidak sepertinya oleh Kerajaan Pusat, maka tercetus idea membina lebuh raya secara wakaf iaitu pembiayaannya akan disumbangkan oleh rakyat berbentuk derma,sedekah,wakaf dan seumpamanya yang berupa ibadat umum oleh orang Islam dan akan dikenali sebagai Lebuhraya Rakyat.

Sumbangan atau sedekah yang diberikan untuk tujuan wakaf pahalanya besar dan berpanjangan, lebih-lebih lagi membina lebuhraya demikian rupa di mana akan digunakan oleh orang ramai sepanjang masa sudah tentu berbaloi sumbangan tersebut. Dalam keadaan sedih kerana tidak dibantu oleh Kerajaan Persekutuan, kini  tersedia pula peluang keemasan untuk berwakaf atau mewar-warkan supaya ramai orang melibatkan diri di dalam skim wakaf yang tersendiri ini. Mendorong orang lain buat baik adalah suatu kebaikan jua.

Jalan dibina secara wakaf atau dari hasil sumbangan rakyat bukanlah sesuatu yang baru atau anih, jalan-jalan di kampung-kampung pada zaman sebelum merdeka sehingga selepas merdeka kebanyakannya bermula dengan jalan yang melalui atau melintasi tanah individu yang dibenarkan atau diwakafkan. Lama kelamaan jalan itu menjadi jalan dan laluan utama masyarakat setempat dan akhirnya diambil alih oleh kerajaan dan menjadi hak miliknya setelah membayar harga tanah tersebut kepada tuan tanah, kemudian dibina jalanraya bertar dan seterusnya dimajukan lagi dengan mewujudkan pengangkutan awam untuk kemudahan masyarakat kampung, terutama bas tambang berhenti-henti.Kekadang belum diturap dengan tar telah diwujudkan perkhidmatan bas oleh MARA yang dikenali sebagai perkhidmatan bas  RIDA/MARA, ini dilakukan kerana keadaan keperluan pengangkutan terdesak.

Kelantan sepatutnya telah pun wujud lebuhraya  seperti negeri-negeri  lain di Malaysia yang sama-sama bernaung di bawah payung Yang Di Pertuan Agong Dan Perdana Menteri 1Malaysia tetapi anih. Anih kerana rakyat yang sama-sama berada dan menyedut udara di tanah air yang sama tidak berpeluang menikmati kemudahan yang mereka berhak ke atasnya, Mereka yang mengenali keadilan dan mengabdikan diri kepada Allah menyedari kekurangan ini dan tempangnya langkah sekatan tersebut dan lain-lain sekatan yang tidak perlu disebut di sini.




Lebuhraya Rakyat yang akan dibina dengan kos sumbangan orang ramai dan juga kerajaan negeri Kelantan ini akan menjadi sejarah tersurat dan tersirat pada masa akan datang, selain daripada itu lebuhraya ini juga mengukir sejarah istimewa bagi rakyat Kelantan dan amnya rakyat Malaysia di mana lebuhraya pertama di Kelantan dibina oleh rakyat bersabit dengan  Kerajaan Persekutuan tidak peduli terhadap hasrat rakyat Kelantan. 
 Beri laluan utk iklan sebentar.


Sekian...Wallahu aklam.

No comments: