Tuesday, August 7, 2012

Telefon bimbit di bawa ke sekolah.

Salam semua.
Pada masa saya bertugas sebagai guru pada suatu ketika dahulu, pondok telefon pun tidak dibenarkan berada di dalam kawasan sekolah kerana bimbang akan kesan buruknya terhadap disiplin pelajar dan lain-lain, inikan pula hendak dibenarkan para pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah tentulah ianya akan mengakibatkan keburukan lebih banyak daripada kebaikan yang kita harapkan.

Sebenarnya untuk membenarkan atau tidak para pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah, buat masa ini hal itu masih dalam kajian pihak yang berkuasa, diharap kajian tersebut akan berakhir dengan keputusan   "melarang para pelajar membawanya ke sekolah".

Andainya para pelajar dibenarkan  membawa dan menggunakan telefon bimbit di dalam kawasan sekolah sudah pasti akan mengundang beban tugas yang bertambah kepada para guru yang sedia dibebankan dengan tugas berat sejak dahulu dan sehingga kini belum boleh dikurangkan, sebaliknya semakin tahun semakin membebankan.

Kalau dibenarkan seolah-olah kita meletakkan para pelajar berada di tengah-tengah alam maya dan berada di dalam suasana dua versi iaitu alam nyata/fizikal yang dipagari dan bersempadan manakala  satu lagi alam ialah alam maya tanpa sempadan, situasi ini juga seolah-olah orang dewasa sengaja meletakkan berbagai gangguan kepada para pelajar dengan mengganggu ketenteram yang sedia wujud di persekitaran mereka akhirnya mereka hilang tumpuan terhadap pembelajaran dan pengajaran, telefon bimbit adalah barang bernilai dan berharga, harta benda ini perlu dijaga.

Sekiranya berlaku kecurian atau kehilangan akan melibatkan pihak sekolah yang diberi tanggungjawab menjaga kepentingan dan keselamatan para pelajar dan harta bendanya. Kalau perkara seperti ini berlaku  pihak  guru dan pengurusan sekolah akan terjejas fokus mereka kerana terpaksa melayan beban tugas yang sengaja di bawa masuk dan sebok membereskan  tugas yang baru dibebankan itu. 

Ruang dan peluang  berlakunya kecurian dan kehilangan memang sangat ketara, para pelajar di sekolah biasanya tidak statik di dalam kelas sahaja, sebaliknya ada ketikanya mereka terpaksa meninggalkan bilik darjah bergerak ke padang untuk senaman, ke suray untuk pelajaran amali atau solat, bergerak ke Makmal Sains, ke purpustakaan dan seumpamanya, dalam situasi tertentu telefon bimbit yang mereka bawa ke sekolah itu tidak susai berada di dalam poket atau di badan seperti ketika aktiviti senaman dijalankan dan lain-lain.  

Dijangkakan juga masalah disiplin pun akan bertambah ekoran  telefon bimbit yang sentiasa berada disamping mereka. Aplikasi dan akses yang mampu diaktifkan tidak perlu lagi dijelaskan di sini kerana perkara tersebut adalah sesuatu yang telah pun diketahui umum.
 Untuk halwa telinga.

Sekian...Wallahu aklam.


No comments: