Thursday, August 20, 2009

Jom kita sembang mengenai puasa .


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Jom kita sembang - sembang lagi pasai posa.

Mari kita sembang-sembang lagi mengenai puasa ( di atas tu cakap utara /Kedah). Pagi tadi saya keluar ke Seksyen.20 pekena nasi lemak dan teh o nipis di Restoran Ali's Corner, sambil tu rakam roti yang tersedia di dapur tu, baru dok belajar rakam video , walaupun dah terlambat tetapi belum terlepas hehehe.

Kemudian pergi ke Pasar Basah Sek.16. dengan harapan dapat membeli daging segar , nampaknya tiada pilihanpun. Saya ingat macam di Kedah. Kalau di Kedah lagi dua hari atau sehari nak puasa gerai daging segar akan tumbuh seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Kalau tinggal di Alor Setar pergi saja ke Jalan Hutan Kampung atau Kubang Rotan di sana berbagai pilihan daging segar dijual. kalau di Pasar Basah, di market kata orang Kedah memang di sana tempat dialah. Di sana lagi banyak pilihan.

Pada tahun ini akan kurasa kelainannya dan kemeriahan yang berbeza tetapi kutetap dapat menyesuaikan diri. Insya Allah di sinipun bahagia, bahagia tu di hati kan, kalau kita sayang dan cintakan Allah kita akan redza segala yang diberi dan ditetapkan-Nya untuk kita, biar berbaju buruk dan berkain selekeh bahagia tetap bahagia kerana Allah yang beri bahagia itu bukan kita dapat daripada makhluk. Terima kasih Allah. Alhamdulillah.

Rupa-rupanya dia nak kucing
yang sedang berjalan tu.




Pada bulan Ramadan lebih ramai orang Islam akan mencari barang makanan untuk persediaan berbuka puasa kerana ingin menunaikan hajat selera yang sabar bertahan tidak makan dan tidak minum sepanjang siang hari, . Agaknya kerana keinginan hendak makan dan minum itu sangat tinggi maka semua orang akan mencari barang makanan mengikut selera masing-masing. Apabila petang sahaja makanan dan minuman pun terkumpul di ruang dapur, makanan itu dibeli oleh beberapa orang yang tinggal di dalam rumah kerana melayan selera, mungkin masing-masing mempunyai pendapatan tetap. Kekadang makanan itu terlebih dan akhirnya esok pagi dibuang sebahagiannya ke dalam tong sampah kerana tidak mampu dihabiskan, maklumlah perut kita saiznya sama juga sama ada puasa atau tidak. Pembaziranpun berlaku, kelemahan inilah yang selalu diingatkan oleh Rasullullah.s.a.w. supaya umatnya tidak membazir, nampaknya kita kenalah merancang dengan betul supaya perancangan kita itu tepat dan tidak membazir.

Pada kebiasaannya pada minggu ketiga selera kita semakin menurun, terpaksalah kita mencari makanan yang boleh dimakan pada waktu sahur, kalau tiada selera makan pada waktu sahur tentulah puasa kita akan terganggu pada waktu siangnya nanti.

Mentaakhirkan (melewatkan) makan sahur.

Sebab itulah Islam menyuruh kita mentaakhirkan ( melewatkan ) makan sahur, 20 atau 15 minit sebelum masuk waktu Subuh, itulah waktu yang terbaik dan mendapat banyak pahala jika kita bersahur pada ketika itu puasa kitapun akan berjalan lancar tanpa apa-apa gangguan sehinggalah waktu berbuka. Kalau ada gangguan laparpun mungkin sekejab sebelum waktu berbuka sahaja.

Selagi belum terbit fajar sadiq atau masuk waktu Subuh kita masih boleh bersahur, waktu yang hampir dengan Subuh itu dinamakan waktu imsak iaitu waktu berjaga-jaga supaya tidak berlaku makan sahur setelah masuk waktu Subuh, jika ini berlaku maka puasa pada hari tersebut tidak sah maknanya sejak dari awal lagi puasa itu tidak diambil kira. Sebab itulah diingatkan supaya berjaga-jaga.

Untuk kali ini hanya sekadar itu dahulu.
Sehingga bertemu lagi.


Wassalam.

6 comments:

KUNTONG said...

mengingati kembali (mengulangkaji) ada lah baik, kekadang kita lupa.

Anonymous said...

Salam Leenoh.
Peringatan yang baik utk diri saya.
Terima kasih.

Cikgu Ije said...

puasa makin dekat.. salam puasa buat ayah ngah!

Leenoh said...

Salam Kuntong.
Kita ingatkan orang, orang ingatkan kita. ingat mengingat adalah budaya kita.

Leenoh said...

Salam Zaidi.
Juga untuk diri saya sendiri kerana yang dipaparkan itu hanya perkataan dan ayatnya sahaja, amalannya sama-samalah kita doakan agar tercapai ke tahap kenyataan dan hakiki.

Leenoh said...

Salam ije.

Terima kasih anak penakanku ije, semoga anda sihat walafiat dan dapat berpuasa dengan sempurna. insya Allah.