Monday, August 3, 2009

Jom Balik Kampung Eratkan Silaturrahim - 1.

Salam Semua.

Dah lama sangat tidak balik ke kampung, Rancangan telah dibuat beberapa kali tetapi gagal, pada 1hb. Ogos 2009 barulah Allah izin. Jam 7.00 pagi dah mula bertolak dari rumah, singgah isi minyak di setesen minyak yang terletak tidak berapa jauh dengan Pasar Raya Giants Shah Alam, jam 7.30 kami telah melintasi tol, selepas Plaza Tol jalan semakin menirus menjadi satu laluan kerana pihak polis m
embuat sekatan, agaknya ada kaitan dengan demonstrasi membantah pelaksanaan ISA yang akan diadakan pada hari tersebut di KL. Setelah bertentangan empat mata dengan polis akhirnya perjalanan diteruskan.

Setelah melalui beberapa Plaza Tol barulah kami sampai ke Lebuh Raya Utara Selatan, apabila sampai Plaza Tol Ipoh Selatan bagi mereka yang tidak masuk Badar Raya Ipoh mereka kena memilih laluan tengah, kalau dahulu setiap kenderaan kena berhenti bayar tol dan akan mengambil tiket semula apabila tiba di Plaza Tol Jelapang tetapi sekarang itu semua telah menjadi sejarah . Kini menggunakan
Plaza Tol baru . Palza Tol dibina di kiri dan di kanan laluan ke utara, jadi mereka yang ke utara tiada gangguan tol di sini, sebaliknya mereka kena bayar apabila sampai di Plaza Tol Juru nanti. Dari Rawang ke Sg.juru RM40.60.




Suasana R&R. Tapah


Sebelum Ipoh ( Dari selatan )


Mulai Plaza Tol Ipoh Selatan ke Plaza Tol Ipoh Utara laluan tengah untuk mereka yang tidak masuk Bandar Raya Ipoh dibina pembahagian jalan dengan binaan konkrit di kiri dan kanan.Selepas Plaza Tol Jelapang terpaksalah mendaki bukit, pada masa dahulu di sinilah tempat ambil tiket untuk mereka yang hendak pergi ke utara , tidak berapa jauh dari situ sampailah terowong dan masuklah terowong, kemudian bertemu pula R&R Sungai Perak..

R&R Sungai Perak.


Laluan atas untuk mengurangkan kesesakan belum siap.
Buterworth.

Kesesakan Jalanraya di Buterworth.
Persimpangan ke Jabatan Pulau Pinang.

###################################

SELAMAT DATANG KE SUNGAI PETANI.


Persatuan Peladang Kawasan.
Sg.Petani.

Berhenti makan di sini.

_______________

SELAMAT DATANG KE MASJID AL.MAJIDI.
SUNGAI LAYAR HUJUNG.


Pokok Kurma di dalam kawasan masjid.
Bersolat di sini ( Zohor & Asar Jamak Takdim )

Selepas menunaikan solat , sebelum meneruskan perjalanan ke Alor Setar kami singgah sebentar di rumah kawan lama yang tinggal berhampiran dengan masjid. Pak Lang dan Mak Lang sangat gembira menerima kehadiran kami walaupun kami hanya sempat singgah hanya lebih kurang 20 minit sahaja. Terima kasih kerana pemberian buah rambutan kepada kami. Kata Pak Lang mereka berdua malam tadi menyebut-nyebut nama kami. Tiba-tiba petang ini sampai ke rumah mereka, sebab itulah agaknya melonjakkan kegembiraan mereka. Berlebih-lebih lagi Pak Lang dalam keadaan kurang sihat tetapi Mak Lang sihat walafiat. demikian habuan masing-masing. Apapun terimalah seadanya dan bersyukur kepada Allah.

Jom balik kampung akan bersambung perjalanannya mulai Masjid Al.Majidi yang terletak berhampiran rumah Pak Lang dan Mak Lang pada entri seterusnya.

Sekian.Wassalam.

4 comments:

DrSam said...

semoga perjalanan pergi dan pulang selamat dilindungi olehNYA.

Saya kalau ke Utara (KK) memang dua hentian R&R (Tapah dan Sg. Perak) tidak boleh tidak akan berhenti juga untuk melepaskan penat lelah dan bersolat.

Anonymous said...

Salam Leenoh.

Sekali sekala balik kampung memang teruja. Omputih kata, "There's no place like home". Orang Melayu kata,"Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Baik lagi di negeri sendiri."

Orang KL kata, "Hujan emas di negeri orang..hujan meriam air dan bom asap di tempat sendiri. Lebih baik duduk di KL ni!"

Leenoh said...

Salam Dr.Sam.
Rasanya bahagian utara itulah sahaja R&R yang lebih selesa. R&R Sg.Perak kini bangunan baru.

Leenoh said...

Salam Zaidi.
Memang betul kata Zaidi tu. Tak puas kerana masa terlalu singkat. kalau sebulan mungkin cukup utk menziarahi sanak saudara dan kekawan.
Balik kali ini hanya ke tempat-tempat terpilih di dlm senarai pendek sahaja.
Insya Allah balik pula ke tempat pilihan yang lain pula.