Tuesday, March 3, 2009

Manusia berpegang pada cakap, kerbau berpegang pada talinya



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ



Sekali lagi pada entri ini kita sama-sama merenungi dan mendalami serta menyelongkar apakah yang tersirat dan tersurat di dalam ungkapan yang terungkap di atas. Ungkapan yang diwujudkan oleh datuk nenek kita pada zaman dahulu adalah berdasarkan pahit manis yang menjadi pengalaman di dalam kehidupan harian mereka.

Manusia berpegang pada cakap.
Ungkapan " Manusia berpegang pada cakap, Kerbau berpegang pada talinya " ungkapan ini membawa maksud bahawa dalam proses kehidupan manusia di dalam apa bidang atau urusan sekalipun mereka berpegang pada cakap atau janji yang dimeterai samada dengan lisan atau bertulis. Sekiranya janji tidak dipatuhi maka rosaklah segala urusan yang telah diatur dan dirancangkan.Samada urusan kecil di dalam rumahtangga dan urusan sederhana di peringkat negeri atau urusan besar di peringkat negara.

Jika ditakdirkan manusia tidak lagi patuh kepada cakap dan janji mereka, maka rosak dan pincanglah kehidupan masyarakat tersebut. Kesusahan dan kesengsaraan itu akan kembali kepada masyarakat manusia itu sendiri. Sebab itulah mungkir janji itu dianggap sebagai suatu perbuatan yang hina dan wajib dikutuk dan dicegah.

Kerbau berpegang pada talinya.
Kerbau berpegang pada talinya. Maksudnya untuk mengawal kerbau daripada mencerobohi tanaman dan lain-lain. Kerbau akan ditambat oleh manusia dengan menggunakan tali yang sederhana panjangnya kerana memberi peluang kepadanya beredar dan meragut rumput di sekeliling atau sejauh jangkauan tali yang digunakan itu. Setelah ditambat maka bolehlah manusia mengharapkan tanaman mereka tidak dicerobohi, jika tali yang ditambat tadi terputus tanaman manusia tidak akan terjamin lagi keselamatannya, oleh itu manusia hendaklah menggunakan tali yang kuat dan diyakini serta dipercayai tidak akan putus dengan kudrat yang ada pada kerbau tersebut.

Ungkapan ini melibatkan semua orang samada suami dan isteri, ibubapa dan anak, pelajar dan guru, pemimpin dan rakyat, rakan dan rakan, pekerja dan majikan, peniaga dan pelanggan dan seumpamanya.

Kebelakangan ini telah berlaku berbagai peristiwa pelanggaran terhadap ungkapan ini.
Sebagai contoh pelajar asrama dibuli oleh pelajar yang lebih kanan hanya dengan sebab yang kecil sehingga menyebabkan peristiwa tersebut heboh dan diperkatakan di seluruh negara.

Apakah arti semuanya ini. Adakah perbuatan tersebut menunjukkan telah ramai para pelajar sekarang tidak lagi berpegang pada cakap, tidak berpegang pada cakap ibubapa mereka, mereka juga telah mungkir janji dengan guru, asrama, sekolah dan masyarakat.

Apakah sebenarnya punca gejala ini sehingga tergamak berlaku di dalam masyarakat pelajar, adakah ianya berlaku kerana kreatif dan proaktif mereka sendiri ke arah keburukan dan kemungkaran tanpa dipengaruhi oleh kehidupan orang dewasa, ini cuma satu contoh, banyak lagi contoh yang lain, adakah orang dewasa tidak terlibat dengan perbuatan buruk seperti itu atau adakah orang dewasa tidak mungkir janji atau mungkinkah anak-anak muda telah melihat berulang kali perbuatan buruk ini dilakukan oleh orang dewasa dan mereka hanya menirunya sahaja. Persoalan ini perlu dikenalpasti sekiranya gejala itu hendak dikurangkan. Kita tidak mungkin membersih dan membasuh kekotoran dengan menggunakan air yang juga kotor.

Pendidikan bukanlah suatu pekerjaan atau tugas yang mudah, ianya bukan hanya sekadar menyampaikan maklumat kepada para pelajar atau anak-anak muda tetapi pendidikan memerlukan contoh dan persekitaran yang baik dan bersih daripada segala keburukan, kepincangan dan kemungkaran.

Masyarakat yang berakhlak tinggi sahaja yang berjaya menerapkan pendidikan yang sempurna kepada anak-anak muda mereka. Jika kehidupan masyarakat tempang pendidikan akan berjalan umpama " ketam mengajar anaknya berjalan betul".

Ini adalah suatu pandangan. Tiada bumi yang tidak ditimpa hujan, tiada manusia di dunia ini yang sempurna, setiap manusia memerlukan di antara satu sama lain dan memerlukan kerjasama seperti anggota badan, sekiranya kaki merasai sakit maka seluruh badan akan merasainya dan bersama-sama tidak tidur malam.

_________________________


MASYARAKAT ADALAH PENDIDIK KEPADA ANAK MUDANYA.

_________________________

Ulasan anda dihargai.

Blogger izan said...

leenoh,

kengkadang... ye lar kita ni manusia biasa. kadang2 ada masalah yang menimpa atau halangan2 yang terpaksa ditempuh membuatkan manusia tidak dapat berpegang pada kata-katanya sendiri.... haaa cheq leenoh.. jgn cepat menghukum orang lain... eheh.. terasa ker "aku" ni..hihihi..

March 3, 2009 1:28 PM

Delete

Blogger Leenoh said...

Salam Izan,

Saya bukan mengata atau menyindir orang lain, mungkin saya tidak pandai menulis menyebabkan orang lain tersalah tafsir.
Saya menggambarkan apa yang berlaku di dalam masyarakat termasuk saya sendiri berada bersama masyarakat, saya sendiri tidak terkecuali.
Para pelajar dan anak muda sama seperti kita, mereka tidak menutup mata mereka apabila berlaku sesuatu di dalam masyarakat samada baik atau jahat mereka menyaksikannya, kalau kita menyediakan perkara baik, maka baiklah yang mereka lihat.
Ungkapan itu mengena pada semua orang, kita tidak maksum kita hanya mampu menghuraikannya sahaja tetapi tidak jamin untuk mematuhi semuanya.
Tetapi, kalau kita mahu masyarakat kita berakhlak baik maka kenalah kita ingat-mengingat antara satu sama lain, kalau kita menunggu sehingga kita bersih segalanya , sudah tentu tiada siapa yang akan mengingatkannya kerana semua orang ada melakukan kesalahan.
Huraian saya mengenai ungkapan ini saya merujuk kepada ungkapan dan kepada kehidupan masyarakat kita kini dan membuat penyesuaian supaya akur dengan kehendak ungkapan tersebut.akhirnya sama-sama kita membuat renungan untuk kebaikan bersama.
Saya bercakap secara umum., tidak menghukum sesiapapun, sebagai contoh. periuk buruk dan besi buruk yang diletakkan di belakang rumah pun sudah tidak selamat pada zaman ini. Tinggal bersendirian di rumah juga rasa gerun apabila mendengar ada di antaranya telah dirompak dan diikat kaki tangannya.
Perkara-perkara seperti ini akan menjadi sumber pendidikan ke arah yang tidak baik kepada anak-anak dan anak muda kita.
Apapun saya rasa sangat gembira di atas respon yang diberikan.
Itu hanya pandangan sahaja tentu ada lagi pandangan yang lain yang lebih baik....hai jangan terasa...
ambil yang elok-elok sahaja, yang tidak elok buang sahaja.... ok.... saya pun dah kehabisan modal....hehehe
Wassalam.

March 3, 2009 2:08 PM

________________________

Delete
Blogger Mak Su said...

saya mencuba utk memastikan supaya org boleh pegang ckp saya, jadi saya memilih utk kurangkan berckp.

March 3, 2009 2:21 PM

Delete

Blogger Leenoh said...

Salam Mak Su,
Topik saya pada kali ini, ialah menghuraikan ungkapan atau pepatah yang tersebut pada permulaan entri.
iaitu mengenai percakapan atau perjanjian serta sentuhannya dengan pendidikan.
Beberapa andaian disebut dan cadangan serta pandangan ditunjulkan secara tidak langsung untuk dirunungi atau diberikan pandangan kedua oleh pembaca.
Mak Su mengambil sikap kurang bercakap dalam hal-hal tertentu adalah amat baik dan mengurangkan kesilapan.Tetapi dalam hal menyebarkan kebaikan dan melarang kemungkaran pula memerlukan percakapan dan penjelasan.
Sikap Mak Su sesuai dengan keadaannya.
Saya sengaja memberi respon balik dengan panjang lebar kerana semat-mata ingin bersembang-sembang dan bersantai-santai manfaat sahaja.
Apapun terima kasih di atas respon yang diberikan.
Wassalam.

March 3, 2009 3:05 PM

Delete

Blogger PJ selamba said...

salam,
hmm...
camne lak pandangan pak ngah tentang perkara ni:

1. org kata pelajar skrg ni makin manja (byk laporan polis pelajar kena hukum cikgu)
2. sains dan matematik dlm bahasa inggeris

ok tu je...

p/s: cam kenal je gambar sekolah tu...hehe

March 3, 2009 3:53 PM

Delete

Blogger Leenoh said...

Salam PJ.Selamba.
Terima kasih kerana memberi maklum balas,
S1. Rasanya kena buat kajian yang mendalam dalam semua aspek termasuk ibubapa , masyarakat dan guru serta pelaksanaan kurikulum. baru boleh jawap soalan ini, kalau jawab juga nanti tidak adil dan tidak menyeluruh .

S2.Bahasa Jiwa Bangsa, dulu tiada masalah, sekarang nampaknya bermasalah.

P/S. Simpang Kuala kot

March 3, 2009 5:22 PM

_____________________

Delete
Anonymous Anonymous said...

memang benar kita diajar berpegang pada janji,itulah yg ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.Kita juga sedia maklum sejak alamarwah lagi telah berjanji dgn Allah sebagai khaliq dan kita sebagai hambanya,tetapi kenapa kita sering lupa.Itulah kewajipan kita sebenarnya perlu saling ingat mengingati terutama dalam perkara amar makruf nahi mungkar.kita patut menyedari setiap teguran ada kebaikan sekurang-kurangnya dapat mengetahui kelemahan dan menambah baik kebaikan yang sedia ada.itulah hakikat manusia yang benar-benar mencari keredhaan Allah,amin.(arba bedong)

March 4, 2009 10:37 AM

Blogger Leenoh said...

Salam , Sdr.Arba Bedong.


Sahabat saya (Arba Bedong), terima kasih di atas komen yang diberikan, ulasan anda telah menambahkan lagi sumber yang dapat melonjak ke arah mencari keredaan Allah.
Saya lambat memberi responnya kerana telah lama tidak semak ulasan tajuk ini, hanya melihat angkanya sahaja tetapi tidak klik masuk dan tidak mnyedari terdapat komen baru dari rakan-rakan yang memang sangat prihatin mengenai perkara seperti ini. Ulasan saudara ringkas tetapi padat , semoga dimanfaatkan oleh pembacanya.
Sekian.wassalam.

March 5, 2009 1:42 PM

Delete

Blogger zaidi ali said...

Salams Tuan Tanah,

Ulasan tuan mengenai bait pertama telah cukup lengkap dan amat padat.
Ianya berkisar mengenai perjanjian yang perlu ditepati di dalam hubungan suami isteri dan juga antara sesama manusia di dalam kehidupan bermasyarakat.

Izinkan saya tambah sedikit sahaja lagi mengenai bait kedua mengenai Kerbau yang Berpegang pada Talinya.
Bait kedua mempunyai lebih banyak maksud tersirat dan nasihat yang cuba disampaikan oleh penggubah kepada generasi pelapisnya.

Terdapat tiga unsur utama dalam nasihat ini di bait kedua iaitu Kerbau, Tali dan Tuan punya Kerbau yang sebenarnya berada di sebalik tali.

Kerbau adalah makhluk yang tidak boleh menzahirkan kata-kata. Pemilihan Kerbau juga sesuai untuk membayangkan makhluk yang lebih bodoh (berbanding manusia)dan sejenis haiwan yang boleh merusuh ganas sekiranya tidak dibela dengan baik.

Maksud tersirat PERTAMA yang hendak disampaikan ialah sedangkan haiwan yang tidak boleh berkata-kata, bodoh dan seganas kerbau pun boleh taat dan patuh kepada perintah tuannya, inikan pula manusia yang boleh berfikir!

Unsur kedua ialah Tali yang secara abstrak menggambarkan medium yang kukuh (untuk mengikat kerbau mestilah tali yang kukuh) bagi membentuk ikatan kepada hubungan, akad, persahabatan, akujanji, perjanjian,sumpah dan ketaatan yang telah dimeterai sesama manusia.


Maksud tersirat KEDUA ialah perlu ada kekukuhan dalam sebarang perhubungan, perjanjian atau arahan sesama manusia dan faktor kritikalnya ialah tali yang kukuh sebagai penyambung atau jambatan.

Bila disebut sahaja Tali, yang paling sinonim dengan orang Melayu dahulukala ialah keadaan kekuatan, panjang atau pendeknya tali tersebut. Panjang atau pendeknya tidak diungkap oleh penggubah kerana telah sedia maklum dan begitu sinonim dengan kehidupan seharian orang Melayu.

Tali yang pendek bermakna ikatan yang kuat dan akrab (Kerbau akan berada rapat dengan tuannya bila tali itu pendek hinggakan tuannya boleh membelai atau memukul sang Kerbau). Kerbau tidak diberi kebebasan untuk tersasar jauh dari laluan sewaktu ditarik tuannya menggunakan tali yang pendek. Nasihat, tunjuk ajar dan arahan tuannya akan mudah dipatuhi. Tuan kerbau pula mesti mempunyai kekuatan untuk menggengam tali dengan erat sekiranya tali itu pendek agar tidak mudah terlucut sekiranya sang Kerbau meronta. Ini menasihatkan kita supaya mendidik anak-anak dengan belaian dan hukuman dan untuk itu mesti ada faktor kekuatan, penguasaan dan kepepimpinan.

Tali yang panjang lebih memberi kebebasan kepada sang Kerbau untuk menghayun ke kiri, ke kanan, ke depan, ke belakang malah menari berpusing-pusing semasa ditarik tuannya.

Tali yang panjang menggambarkan kepercayaan dan kebebasan diberi untuk anak-anak namun selagi tali masih di tangan tuannya, ibu bapa masih boleh membimbing ke arah jalan yang benar walau pun terpaksa memekik tanpa penggunaan belaian (jarak yang jauh tiada dapat membelai) kepada anak-anak.

Bangsa Melayu begitu sensitif kepada bahasa. Kerbau tidak Bertali bermaksud Kerbau seekor haiwan liar manakala Kerbau Bertali bermaksud anak-anak yang baru hendak belajar erti kehidupan yang perlu asuhan dan teguran. Kerbau tidak ditujukan kepada rakan atau orang luar (akan dianggap biadap) sebaliknya ditujukan kepada anak-anak kita. Begitulah maksud tersirat KETIGA.

Maksud tersirat KEEMPAT (melalui tali yang pendek) ialah didiklah anak-anak dengan belaian kasih sayang dan marahi serta hukumilah mereka sekiranya perlu. Genggamlah mereka dengan erat supaya tidak terjerumus ke lembah hina.

Maksud tersirat KELIMA ialah sekiranya anak-anak diberi kebebasan dan kepercayaan, sentiasalah awasi mereka (jangan dilepas tali pengikat panjang yang digenggam lemah). Pekik dan jerit kepada mereka supaya masyarakat tidak anggap kita tidak tahu mendidik anak!

Unsur terakhir ialah Tuan kepada si Kerbau yang menggenggam tali. Tuan yang dimaksudkan oleh penggubah sebagai penggembala Kerbau ialah ibu bapa yang diberi tanggung jawab memimpin dan mendidik anak-anak. Mestilah ada sifat-sifat penyayang, kepimpinan dan kekuasaan menghukum jika hendak memimpin dan mendidik anak. Inilah maksud tersirat KEENAM yang cuba disampaikan penggubah.

Tiga unsur digabungkan menjadi suatu cerita nasihat untuk memdidik anak-anak.

Sekian. Wallahu Aklam.

March 4, 2009 11:00 AM


Delete
DeleteBlogger Leenoh said...

Salam Sdr.Zaidi ali.
Sesungguhnya ulasan anda telah menjadikan mauduk ini lengkap dan sempurna, inilah ulasan atau komen yang saya harapkan, pada mulanya saya ingin membiarkan sahaja ruangan komen ini berada di tempat asalnya tetapi, disebabkan ulasannya sangat bermutu maka saya tidak sampai hati membiarkanya di tempat asal oleh itu saya mengambil keputusan mempermudahkan pembaca membacanya dengan membuat " copy paste " ke ruangan hadapan.
sekalung bunga dan tahniah saya hadiahkan kepada anda.
Wassalam.

March 5, 2009 2:16 PM

Delete


Sekian.Wassalam




Sekian. Allah Maha Mengetahui. Wassalam.

10 comments:

Unknown said...

leenoh,

kengkadang... ye lar kita ni manusia biasa. kadang2 ada masalah yang menimpa atau halangan2 yang terpaksa ditempuh membuatkan manusia tidak dapat berpegang pada kata-katanya sendiri.... haaa cheq leenoh.. jgn cepat menghukum orang lain... eheh.. terasa ker "aku" ni..hihihi..

Leenoh said...

Salam Izan,

Saya bukan mengata atau menyindir orang lain, mungkin saya tidak pandai menulis menyebabkan orang lain tersalah tafsir.
Saya menggambarkan apa yang berlaku di dalam masyarakat termasuk saya sendiri berada bersama masyarakat, saya sendiri tidak terkecuali.
Para pelajar dan anak muda sama seperti kita, mereka tidak menutup mata mereka apabila berlaku sesuatu di dalam masyarakat samada baik atau jahat mereka menyaksikannya, kalau kita menyediakan perkara baik, maka baiklah yang mereka lihat.
Ungkapan itu mengena pada semua orang, kita tidak maksum kita hanya mampu menghuraikannya sahaja tetapi tidak jamin untuk mematuhi semuanya.
Tetapi, kalau kita mahu masyarakat kita berakhlak baik maka kenalah kita ingat-mengingat antara satu sama lain, kalau kita menunggu sehingga kita bersih segalanya , sudah tentu tiada siapa yang akan mengingatkannya kerana semua orang ada melakukan kesalahan.
Huraian saya mengenai ungkapan ini saya merujuk kepada ungkapan dan kepada kehidupan masyarakat kita kini dan membuat penyesuaian supaya akur dengan kehendak ungkapan tersebut.akhirnya sama-sama kita membuat renungan untuk kebaikan bersama.
Saya bercakap secara umum., tidak menghukum sesiapapun, sebagai contoh. periuk buruk dan besi buruk yang diletakkan di belakang rumah pun sudah tidak selamat pada zaman ini. Tinggal bersendirian di rumah juga rasa gerun apabila mendengar ada di antaranya telah dirompak dan diikat kaki tangannya.
Perkara-perkara seperti ini akan menjadi sumber pendidikan ke arah yang tidak baik kepada anak-anak dan anak muda kita.
Apapun saya rasa sangat gembira di atas respon yang diberikan.
Itu hanya pandangan sahaja tentu ada lagi pandangan yang lain yang lebih baik....hai jangan terasa...
ambil yang elok-elok sahaja, yang tidak elok buang sahaja.... ok.... saya pun dah kehabisan modal....hehehe
Wassalam.

Mak Su said...

saya mencuba utk memastikan supaya org boleh pegang ckp saya, jadi saya memilih utk kurangkan berckp.

Leenoh said...

Salam Mak Su,
Topik saya pada kali ini, ialah menghuraikan ungkapan atau pepatah yang tersebut pada permulaan entri.
iaitu mengenai percakapan atau perjanjian serta sentuhannya dengan pendidikan.
Beberapa andaian disebut dan cadangan serta pandangan ditunjulkan secara tidak langsung untuk dirunungi atau diberikan pandangan kedua oleh pembaca.
Mak Su mengambil sikap kurang bercakap dalam hal-hal tertentu adalah amat baik dan mengurangkan kesilapan.Tetapi dalam hal menyebarkan kebaikan dan melarang kemungkaran pula memerlukan percakapan dan penjelasan.
Sikap Mak Su sesuai dengan keadaannya.
Saya sengaja memberi respon balik dengan panjang lebar kerana semat-mata ingin bersembang-sembang dan bersantai-santai manfaat sahaja.
Apapun terima kasih di atas respon yang diberikan.
Wassalam.

Anonymous said...

salam,
hmm...
camne lak pandangan pak ngah tentang perkara ni:

1. org kata pelajar skrg ni makin manja (byk laporan polis pelajar kena hukum cikgu)
2. sains dan matematik dlm bahasa inggeris

ok tu je...

p/s: cam kenal je gambar sekolah tu...hehe

Leenoh said...

Salam PJ.Selamba.
Terima kasih kerana memberi maklum balas,
S1. Rasanya kena buat kajian yang mendalam dalam semua aspek termasuk ibubapa , masyarakat dan guru serta pelaksanaan kurikulum. baru boleh jawap soalan ini, kalau jawab juga nanti tidak adil dan tidak menyeluruh .

S2.Bahasa Jiwa Bangsa, dulu tiada masalah, sekarang nampaknya bermasalah.

P/S. Simpang Kuala kot

Anonymous said...

memang benar kita diajar berpegang pada janji,itulah yg ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.Kita juga sedia maklum sejak alamarwah lagi telah berjanji dgn Allah sebagai khaliq dan kita sebagai hambanya,tetapi kenapa kita sering lupa.Itulah kewajipan kita sebenarnya perlu saling ingat mengingati terutama dalam perkara amar makruf nahi mungkar.kita patut menyedari setiap teguran ada kebaikan sekurang-kurangnya dapat mengetahui kelemahan dan menambah baik kebaikan yang sedia ada.itulah hakikat manusia yang benar-benar mencari keredhaan Allah,amin.(arba bedong)

Anonymous said...

Salams Tuan Tanah,

Ulasan tuan mengenai bait pertama telah cukup lengkap dan amat padat.
Ianya berkisar mengenai perjanjian yang perlu ditepati di dalam hubungan suami isteri dan juga antara sesama manusia di dalam kehidupan bermasyarakat.

Izinkan saya tambah sedikit sahaja lagi mengenai bait kedua mengenai Kerbau yang Berpegang pada Talinya.
Bait kedua mempunyai lebih banyak maksud tersirat dan nasihat yang cuba disampaikan oleh penggubah kepada generasi pelapisnya.

Terdapat tiga unsur utama dalam nasihat ini di bait kedua iaitu Kerbau, Tali dan Tuan punya Kerbau yang sebenarnya berada di sebalik tali.

Kerbau adalah makhluk yang tidak boleh menzahirkan kata-kata. Pemilihan Kerbau juga sesuai untuk membayangkan makhluk yang lebih bodoh (berbanding manusia)dan sejenis haiwan yang boleh merusuh ganas sekiranya tidak dibela dengan baik.

Maksud tersirat PERTAMA yang hendak disampaikan ialah sedangkan haiwan yang tidak boleh berkata-kata, bodoh dan seganas kerbau pun boleh taat dan patuh kepada perintah tuannya, inikan pula manusia yang boleh berfikir!

Unsur kedua ialah Tali yang secara abstak menggambarkan medium yang kukuh (untuk mengikat kerbau mestilah tali yang kukuh) bagi membentuk ikatan kepada hubungan, akad, persahabatan, akujanji, perjanjian,sumpah dan ketaatan yang telah dimeterai sesama manusia.

Maksud tersirat KEDUA ialah perlu ada kekukuhan dalam sebarang perhubungan, perjanjian atau arahan sesama manusia dan faktor kritikalnya ialah tali yang kukuh sebagai penyambung atau jambatan.

Bila disebut sahaja Tali, yang paling sinonim dengan orang Melayu dahulukala ialah keadaan kekuatan, panjang atau pendeknya tali tersebut. Panjang atau pendeknya tidak diungkap oleh penggubah kerana telah sedia maklum dan begitu sinonim dengan kehidupan seharian orang Melayu.

Tali yang pendek bermakna ikatan yang kuat dan akrab (Kerbau akan berada rapat dengan tuannya bila tali itu pendek hinggakan tuannya boleh membelai atau memukul sang Kerbau). Kerbau tidak diberi kebebasan untuk tersasar jauh dari laluan sewaktu ditarik tuannya menggunakan tali yang pendek. Nasihat, tunjuk ajar dan arahan tuannya akan mudah dipatuhi. Tuan kerbau pula mesti mempunyai kekuatan untuk menggengam tali dengan erat sekiranya tali itu pendek agar tidak mudah terlucut sekiranya sang Kerbau meronta. Ini menasihatkan kita supaya mendidik anak-anak dengan belaian dan hukuman dan untuk itu mesti ada faktor kekuatan, penguasaan dan kepepimpinan.

Tali yang panjang lebih memberi kebebasan kepada sang Kerbau untuk menghayun ke kiri, ke kanan, ke depan, ke belakang malah menari berpusing-pusing semasa ditarik tuannya.

Tali yang panjang menggambarkan kepercayaan dan kebebasan diberi untuk anak-anak namun selagi tali masih di tangan tuannya, ibu bapa masih boleh membimbing ke arah jalan yang benar walau pun terpaksa memekik tanpa penggunaan belaian (jarak yang jauh tiada dapat membelai) kepada anak-anak.

Bangsa Melayu begitu sensitif kepada bahasa. Kerbau tidak Bertali bermaksud Kerbau seekor haiwan liar manakala Kerbau Bertali bermaksud anak-anak yang baru hendak belajar erti kehidupan yang perlu asuhan dan teguran. Kerbau tidak ditujukan kepada rakan atau orang luar (akan dianggap biadap)sebaliknya ditujukan kepada anak-anak kita. Begitulah maksud tersirat KETIGA.

Maksud tersirat KEEMPAT (melalui tali yang pendek) ialah didiklah anak-anak dengan belaian kasih sayang dan marahi serta hukumilah mereka sekiranya perlu. Genggamlah mereka dengan erat supaya tidak terjerumus ke lembah hina.

Maksud tersirat KELIMA ialah sekiranya anak-anak diberi kebebasan dan kepercayaan, sentiasalah awasi mereka (jangan dilepas tali pengikat panjang yang digenggam lemah). Pekik dan jerit kepada mereka supaya masyarakat tidak anggap kita tidak tahu mendidik anak!

Unsur terakhir ialah Tuan kepada si Kerbau yang menggenggam tali. Tuan yang dimaksudkan oleh penggubah sebagai penggembala Kerbau ialah ibu bapa yang diberi tanggung jawab memimpin dan mendidik anak-anak. Mestilah ada sifat-sifat penyayang, kepimpinan dan kekuasaan menghukum jika hendak memimpin dan mendidik anak. Inilah maksud tersirat KEENAM yang cuba disampaikan penggubah.

Tiga unsur digabungkan menjadi suatu cerita nasihat untuk memdidik anak-anak.

Sekian. Wallahu Aklam.

Leenoh said...

Salam.
Sahabat saya (Arba Bedong), terima kasih di atas komen yang diberikan, ulasan anda telah menambahkan lagi sumber yang dapat melonjak ke arah mencari keredaan Allah.
Saya lambat memberi responnya kerana telah lama tidak semak ulasan tajuk ini, hanya melihat angkanya sahaja tetapi tidak klik masuk dan tidak mnyedari terdapat komen baru dari rakan-rakan yang memang sangat prihatin mengenai perkara seperti ini.
Sekian.wassalam.

Leenoh said...

Salam Sdr.Zaidi ali.
Sesungguhnya ulasan anda telah menjadikan mauduk ini lengkap dan sempurna, inilah ulasan atau komen yang saya harapkan, pada mulanya saya ingin membiarkan sahaja ruangan komen ini berada di tempat asalnya tetapi, disebabkan ulasannya sangat bermutu maka saya tidak sampai hati membiarkanya di tempat asal oleh itu saya mengambil keputusan mempermudahkan pembaca membacanya dengan membuat " copy past " ke ruangan hadapan.
sekalung bunga dan tahniah saya hadiahkan kepada anda.
Wassalam.