Saturday, May 12, 2012

Blog/Facebook - Suka "Pengikut/Members" ramai atau pembaca ?

Salam semua.

Di dalam laman blog atau laman Facebook terdapat beberapa ruangan yang disediakan untuk penyertaan awam, di antara ruang yang disediakan ialah pengikut (members/ followers),ulasan, adakah ruangan ini suatu tanda menunjukkan ramainya peminat atau pembaca, boleh jawab ya/tidak, alasan bagi jawapan ya kerana kita merujuk kepada kesanggupan pembaca itu meletakkan nama atau URL-nya di ruangan tersebut, tentunya dia juga membacanya, persoalannya  adakah setiap hari dia membaca artikel kita, tidak dapat memastikannya, mungkin ya mungkin tidak atau juga dia hanya datang sekali sahaja iaitu untuk meletakkan URL-nya untuk orang lain mengunjungi laman blog-nya.

StatCounter - Visitor Analysis for Your Website.
Sebenarnya statistik melalui cara di atas ini  lebih dipercayai tentang jumlah atau kemeriahan pengunjung laman blog seseorang blogger, banyak perkara kita boleh belajar dari laman statcounter ini dan terkini pula dapat dikesan meriahnya pengunjung bagi sesuatu topik melalui Blogger : Papan Pemuka Blogger melalui laman ini kita berupaya mengagak atau membuat analisis topik-topik yang digemari atau isu yang sering dicari oleh Masyarakat Malaysia, kedapatan topik yang ditulis dan diposkan berbulan-bulan tetapi masih tidak dikunjungi ramai, sebaliknya terdapat topik-topik yang baru sahaja diketengah atau diposkan ramai pula mengunjung atau pembacanya. Apakah tajuk-tajuk yang digemari dan dicari itu?. Tidak pasti, perlu buat kajian tetapi secara rambangnya buat masa ini dapatlah kita simpulkan bahawa di antara tajuk tersebut ialah tajuk-tajuk yang memperkatakan senario politik terkini dan peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengannya, sosial/kemasyarakatan dan tajuk-tajuk tertentu berkaitan dengan ilmu Islam yang melibatkan aqidah dan fiqh.
Blog Kehidupan Bersih setakat hari ini mempunyai hanya 192 pengikut sahaja tetapi purata pembaca di antara 150 - 250 setiap hari, kekadang mencecah lebih 300, total pembaca sejak blog ini dibuka berjumlah (1,464,031),terima kasih kepada anda semua kerana memberi sokongan dan semangat untuk blogger Kehidupan Bersih terus mengarang dan menulis.

Bagi blogger Kehidupan Bersih suka pengikutnya ramai tetapi lebih suka lagi kalau pembacanya lebih ramai yang mengunjunginya pada setiap hari.  

Hanya sekadar ini yang dapat dinukilkan pada hari ini, tiada tajuk yang hendak ditulis  cuma tajuk  ini sahaja yang terlintas di minda, tajuk begini sudah tentu kurang mengunjungnya.

Sekian...wallahu aklam.

2 comments:

LiMehad said...

Salam,
Walaupon tulisan sebegini, saya dah baca sampai habis.

Leenoh said...

Salam LiMehad.
Terima kasih kerana sudi membacanya.