Monday, May 21, 2012

Tatkala Jantung Hati Mati ( Video )

Salam semua.
Artikel kali ini sekali lagi memaparkan video, video sekitar Forum bertajuk " Tatkala Hati Mati "  yang dirakamkan pada 29 Jamadil Akhir 1433/20 Mei 2012 di Surau Ar.Rahmah Seksyen 8.Shah Alam. Selangor. Hati yang dimaksudkan ialah jantung hati iaitu Qalbu ( qulub) suatu kalimah yang tercatat di dalam  al.Quran, setengah pendapat menyatakan terjemahan qalbu sebagai hati itu  kurang tepat seperti mana yang dikehendaki kerana qalbu itu adalah jantung, mungkin lebih tepat kalau disebut di dalam bahasa Melayunya jantung hati.

Allah menegaskan bahawa di dalam hati/jantung  golongan manusia munafik mempunyai penyakit, penyakit yang dimaksudkan bukanlah penyakit fizikal jantung hati itu tetapi ianya berupa penyakit rohani atau masalah jiwa. 


Hati yang sakit:

Allah berfirman;

Bermaksud,
 Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

Hati yang hidup:

Allah berfirman.

Bermaksud.
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.

                                      Video 1
                            Ustaz Ahmad Dusuki Rani.

                                       Video 2
                                   Bob Lukman
 
Video 3
Ustaz Nik Abduh  Nik Abdul Aziz
Video 4 
Video 5 
Video 6 
Video 7

Sekian...wallahu aklam.

No comments: