Sunday, January 10, 2010

Memelihara Islam pendekatannya juga hendaklah cara Islam.

Salam semua.

Memelihara Islam pendekatannya juga hendaklah cara Islam.

Kalau hendak menjaga dan memelihara Islam pendekatannya juga perlulah berdasarkan ajaran Islam, di mana umatnya menjadi contoh dan teladan yang baik kepada umat manusia.

Islam mengajak semua manusia di atas muka bumi ini untuk m
engabdikan diri dan menyembah Allah tanpa menyengutukan-Nya. Kalau tindakan kita menyakitkan hati mereka dan menjarakkan mereka dengan kehidupan kita.Manakan boleh kita mengajak mereka yang kufur untuk menyembah Allah.

Firman Allah bermaksud:
"Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)".

Perselisihan mengenai aqidah:
Perselisihan dalam hal aqidah sesuai menggunakan pendekatan dengan menggunakan cara ilmu pengetahuan melawan dengan ilmu pengetahuan, kupas mengupas, terang dan menerangkan, tafsir serta menafsirkan bagi memahami yang hak dan hakikat sebenarnya. Biarlah mereka hidup supaya kita mempunyai kesempatan mengajak mereka ke jalan yang benar dan lurus ( siratalmustaqim).

Bukan pendekatan yang diselubungi dengan emosi dan kejahilan serta sensitif kerana pendekatan itu akan menambahkan keburukan yang sedia ada

Firman Allah bermaksud:
"(yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali kerana mereka berkata: "Tuhan kami hanyalah Allah". Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama) -Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa".
Surah al.Haj - 40.


Berdasarkan ayat di atas Allah S.W.T sendiri menolak keganasan dengan melarang merobohkan rumah-rumah ibadat atas alasan mereka bermusuh dengan orang Islam. Demikian lah betapa indahnya cara hidup Islam.

Rasul diutuskan membawa rahmat untuk seluruh alam.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa Rasul-rasul diutuskan untuk membawa rahmat untuk seluruh alam ini, ajaran yang dibawa oleh Rasul (ajaran Islam) menjaga kepentingan semua jenis hamba dan makhluk Allah di dunia ini.

Manusia dilarang membunuh manusia tanpa hak, membunuh binatang tanpa sebab yang diizinkan, memusnahkan pohon - pokon tanpa manfaatnya. Ajaran Allah ( Islam ) menjamin kesejahteraan semua makhluk di dunia ini. Perkara ini akan menjadi kenyataan sekiranya manusia beriman sepenuhnya kepada Allah kerana orang yang beriman akan mematuhi ajaran Islam yang terkandung di dalam al.Quran dan al.Hadis.

Tegasnya menjaga dan memelihara ajaran Islam yang di antaranya terkandung di dalamnya aqidah dan kalimah syahadah sudah semestinya pendekatannya juga hendaklah menggunakan kaedah Islam dan cara Islam.

Sekian.Wallahu aklam.

1 comment:

Anonymous said...

awal yang baik