Saturday, August 13, 2011

Mantap dan kentalkan iman.

Salam semua.

Hanya pada hematku.

MANTAP DAN KENTALKAN IMAN.

Air tembikai yang berwarna merah ini akan keluar dan tumpah ke lantai sekiranya dimasukkan air putih atau air yang berwarna lain ke dalamnya secara berterusan. Warna merah akan berubah mengikut warna air yang dimasukkan kemudiannya.

Baiklah, cuba kita ibaratkan atau buat andaian bahawa yang merah itu adalah kekotoran di hati, kekotoran itu kita samakan dengan tidak beriman, jahil, syirik, jahat dan lain-lain yang buruk.

Kekotoran, kejahatan, kejahilan, kesyirikan dan seumpamanya juga dapat dihapus dan dihilangkan dengan memasukkan nilai-nilai baik (iman) secara berterusan seperti penukaran air merah kepada warna yang lain tadi.
Proses memasukkan nilai baru yang berterusan itu akan merubah keadaan asalnya yang tidak baik itu. Namun demikian ianya memerlukan pembuatnya atau orang yang bertindak melaksanakan proses tersebut.

Demikianlah juga proses memantap dan menjadikan iman itu lebih kental dan tahan ujian dan kalis pengaruh lain yang tidak sihat serta memudaratkan. Dakwah Islam seharusnya berjalan secara istiqamah dan berterusan seperti memasukkan atau menuangkan air putih ke dalam gelas yang berisi air yang berwarna merah tadi.

Juga kita memerlukan orang yang melakukannya dan bilangan yang diperlukan pula bukan sedikit, untuk mendapat bilangan yang ramai kita perlu mencarinya dan mewar-warkannya kepada khalayak umum supaya proses perjalanan aktivitinya tidak menyalahi undang-undang negeri dan negara.
Sekian...wallahu aklam.




No comments: