Wednesday, August 17, 2011

Anak berjaya diasuh untuk berpuasa walaupun ibu bapa masih meninggalkan solat.

Salam semua.
Senario masyarakat kita berkaitan dengan puasa.

Terkenang aku ketika aku masih kanak- kanak dahulu,
(gambar hiasan) maaf ya kali ini aku berbahasakan aku kerana aku itu adalah suatu pengakuan yang lebih kukuh berbanding dengan ungkapan saya, sehubungan itu lafaz angkat nikah lebih yakin menggunakan aku - " Aku terimalah nikahnya.........", kalau guna saya mungkin membawa maksud sahaya, kalau guna ambo pula membawa makna hamba, kedua-duanya tidak terarah kepada pengakuan tulen kepada diri sendiri.... hahaha... ini hanya bergurau saja bukan kerana itu aku gunakan ungkapan itu....cuma aku selesa begitu untuk artikel kali ini, mungkin juga cara ini lebih mesra.

Aku berpuasa sejak zaman kanak-kanak lagi, ketika aku berpuasa aku tidak pun bersolat, tiada siapa pun memberi teguran padaku, malah kawan-kawanku pun begitu juga. Bukan itu saja orang dewasa pun ramai tidak bersolat, orang yang solat cukup lima waktu ketika itu hanya orang yang bergelar Lebai dan Haji saja. itupun andaian saja, mungkin mereka pun celum celam jugak.Walaupun ibu bapa tidak bersolat atau tidak cukup solatnya mereka berjaya mendidik anak-anak berpuasa, itulah istimewanya orang Melayu. Satu kampung malah satu negara mendidik masyarakatnya berpuasa. Kalaulah kewajipan bersolat itu juga dididik seperti ini tentulah tiada bapa dan ibu yang tidak cukup solat.Solat ibarat tiang agama(Islam).

 
Ramai orang kita berpuasa berbanding dengan bersolat, ada yang berpuasa tetapi tidak bersolat, ada yang pergi ke masjid berbuka puasa tetapi tidak masuk saf solat Maghrib dan bersolat jamaah, ada yang berpuasa tidak pernah tinggal tetapi dalam keadaan sedang berpuasa itu mereka mendedahkan aurat bersahaja saja, ada jugak keadaannya keterlaluan sehingga mencuit nafsu lelaki normal. Ada juga yang hadir ke masjid untuk melibatkan diri dalam aktiviti menyediakan bubur atau jamuan berbuka tetapi tidak pula untuk bersolat Asar atau seumpamanya.Pendeknya macam-macam ada.

Perbezaan memahami kewajipan berpuasa cara adat Melayu dan syariat Islam.
Semua tasauwur dan situasi yang diutarakan di atas adalah kefahaman orang Melayu mengenai kewajipan berpuasa yang tidak sepadu dengan rukun Islam yang lain, yakni fahaman dan pembawaan yang bercampur-aduk dengan adat dan syariat, menjadikan fahaman itu kabur dan tercemar. Amalan begini biasanya mereka merujuk kepada biah atau persekitaran mereka sahaja dan kurang merujuk kepada Al.Quran dan Al.Hadis, sehubungan dengan itu apabila tiba sahaja bulan Syawal mereka akan berhari raya sehingga sebulan sepanjang bulan Syawal dan melupai syariat yang menyuruh berpuasa sunat seperti disebutkan di dalam al.Hadis.

Mereka yang berjaya dalam ibadat puasa ini ialah mereka yang berpuasa dengan mematuhi semua aspek perintah Allah dan sentiasa merujuk kepada al.Quran dan al.Hadis bukan merujuk kepada adat kebiasaan semata-mata. Biarlah ibadat yang sering dilaksanakan menepati perintah itu menjadi adat supaya syariatnya sentiasa terpelihara.

Sekian...wallahu aklam. .




No comments: