Wednesday, August 24, 2011

Tipah tertipu - Tipah juga yang membantu.

Salam semua.

Hanya kisah rekaanku.

Artikel kali ini agak berlainan sedikit dengan artikel-artikel yang lain tetapi ianya tetap ringkas dan bersahaja, tidaklah mustahak untuk dibaca tetapi elok juga dibaca kerana di dalamnya terkandung sedikit manfaat untuk mereka yang tertentu, kisahnya dikategorikan sebagai kisah rekaan yang kelihatan hampir benar kerana teras ceritanya menyentuh , perkataan dan ungkapannya seolah-olah cerita benar, kalaupun terdapat cerita demikian rupa di dunia ini, itu hanyalah kebetulan, cerita ini bukan kisah yang itu tetapi cerita ini hanya rekaan dan khayalan penulis semata-mata.

Kisahnya Tipah tertipu dengan suaminya sendiri, di mana suatu pakatan yang tidak disangka, isteri pertama bersetuju suaminya beristeri lagi satu dengan syarat suaminya itu akan memberikan atau mencurahkan kasih sayang kepada isteri barunya itu kasih sayang plastik sahaja dan kasih sayang pada dirinya tetap kasih sayang tulen. Termetrailah perjanjian sesama mereka tanpa peguam atau mana-mana saksi kecuali suatu kesefahaman yang akan menguntungkan mereka berdua melalui suatu niat yang buruk dan jahat.

Sampai ketikanya berlakulah pernikahan tulen bersaksikan saksi yang tulen dan diakui masyarakat dan rakan taulan. Maka hiduplah mereka sebagai suami isteri yang berkongsikan seorang suami, isteri baru seorang yang agak kukuh ekonominya, betugas dengan kerajaan sebagai pegawai yang berijazah, gajinya tentulah mencapai ribuan rm, pendapatan itu belum termasuk elaun-elaun yang lain yang layak diterimanya setiap bulan. Manakala isteri tuanya adalah sebagai seorang yang bekerja dan bertugas di rumah tanpa gaji tetap yang diberikan suaminya, namun demikian beliau berjaya memetrai kasih sayang tulen dengan suami, mereka berdua sehati sejiwa di dalam kehidupan hariannya termasuk perancangan dan niat jahat terhadap rakan kongsi pendatang baru di dalam kehidupan mereka.

Oleh itu mereka berdua sentiasa menunjukkan kasih sayang plastik itu kepada pendatang baru, mesra sepanjang masa, jauh sekali berlaku persengketaan dan perbalahan, Tipah baru pun percaya dengan kemesraan itu, maklumlah suami isteri dan bermadu pun dengan cara yang baik dan dipersetujui Tipah lamanya. Tipah baru tidak langsung mengesyaki bahawa kasih sayang itu sebenarnya diperbuat daripada palstik iaitu sejenis bahan tiruan dalam membina kasih sayang di antara mereka.

Betapa malangnya Tipah isteri muda ini, niat dan rancangan untuk menghilangkan kesunyian hidup tanpa suami tidak menghasilkan kebaikan seperti diharapkan, Tipah sebenarnya pernah bersuami sebelumnya, bekas suami pertama seorang yang tidak bertanggungjawab dan suami yang kedua pula kuat cemburu dan suami semasa ini adalah suami yang ketiga, suami ini pula hanya bertanggungjawab kepada isteri pertama sahaja. Hasrat Tipah mendapatkan kebahagiaan bersama suami gagal lagi kerana kerakusan suami dan madunya.

Tipah bukan seorang yang miskin, Tipah hanya miskin kasih sayang seorang manusia yang bernama suami, Tipah mempunyai wang simpanan dan gaji yang lumaiyan, di tempat kerjanya Tipah adalah termasuk dalam kumpulan 5 orang teratas dalam soal gaji dan kedudukan pangkat atau kekananannya, Tipah bersetuju berkahwin bukan untuk menumpang kebendaan atau kewangan bakal suaminya, beliau hanya inginkan kehidupan bersuami seperti isteri atau wanita lain merasainya.

Fasa pertama dalam kehidupan suami isteri yang dilalui Tipah sangat meyakinkan, ke pasar bersama suami, ke pasar tani juga bersama suami, ke bank juga bersama suami dan ke mana sahaja bersama suami tanpa dicemburui oleh madunya, malah kekadang mereka bertiga ke sana ke mari dalam suasana kasih sayang plastik yang direkakan oleh Tipah Lama dan suaminya. Tipah Baru terasa agaknya inilah suaminya yang terbaik dan kekal bersamanya nanti.

Suami Tipah adalah seorang ahli perniagaan, suatu ketika beliau memerlukan wang untuk perbesarkan perniagaannya, inilah masanya di mana plastik mulai retak dan hampir terbongkar rahsianya sebagai plastik , namun demikian Tipah belum terkesan riaknya. Suaminya ingin membuat pinjaman bank, malangnya beliau tidak layak berbuat demikian kerana hutang lama belum lagi dilangsaikan. Kasih sayang pada Tipah kali ini semakin membuak-buak, Tipah Lama juga meluahkan kemesraan yang meyakinkan. Pinjaman bank pun diuruskan atas nama Tipah Baru, sejumlah yang dihajati diperturunkan di atas surat perjanjian, Tipah Lama menjadi penasihat yang paling meyakinkan suaminya, akhirnya pinjaman pun termetrai atas nama Tipah Baru, melihat kepada kedudukan kewangan Tipah Baru bank dengan senang hati meluluskan pinjaman tersebut, semua wang yang diperolehi diserahkan kepada suami tersayang untuk memajukan perniagaannya. Kalau isteri tidak menolong suami, siapa lagi akan menolong itulah ingatan di dalam hati Tipah Baru, seikhlas dan sejujurnya ingin memajukan perniagaan suami.

Fasa kedua kehidupan Tipah pun bermula, setelah pinjaman diperolehi kemesraan dan kasih sayang semakin tawar dan renggang, lama kelamaan berlakulah persengketaan yang tidak disangka-sangka, kasih sayang plastik pun terserlah dan terborai, sifat kepura-puraan akhirnya dapat dikesan dan disahkan. Persengkataan ini memang dihajati oeh Tipah Lama dan suaminya kerana perjanjian mereka sudah hampir tamat tempoh, ikatan pernikahan perlu digubarkan, selepas itu bolehlah mereka bersuka- ria dengan wang pinjaman yang disara Tipah Baru, selepas perceraian nanti terpulanglah kepada Tipah untuk menguruskan hutangnya itu.
_________________________________________________

Mungkir janji adalah salah satu sifat munafiq.
_________________________________________________

Untuk meringkaskan cerita mereka akhirnya bercerai, sungguh malang nasib Tipah Baru. Tipah tertipu - Tipah juga yang membantu. Hati Tipah remuk kembali bagai kaca terhempas di atas batu.

Kini Tipah kembali kepada kehidupan asalnya sunyi dan sedih, sanak saudara dan kekawan menjadi sasaran tempat mengadu dan meluahkan perasaan, berat mana mata memandang berat lagi, bahu yang memikul. Fasa ketiga bermula dengan pengalaman pahit dan menggeramkan, apa pun terjadi Tipah amat tahu bahawa beliau perlu meneruskan kehidupan dan mencari keredaan-Nya. Tipah bukan calang-calang orang, beliau berpelajaran dan berpendidikan tinggi. Walaupun setiap bulan terpaksa bertandang ke kaunter bank untuk membayar hutang yang dirancang oleh bekas suami dan madu kebulur itu, ekonomi Tipah masih stabil dan tetap tidak terjejas.

Allah masih sayang pada Tipah, cuma Tipah terpilih untuk diuji dan diuji, oleh itu beliau terpaksalah menghadapi ujian Allah itu dengan tabah dan sabar, mungkin di sana nanti ada ganjaran baik untuknya. Apa ada pada wang yang akhirnya menjadi daki dan najis itu.


Sekian... Wallahu aklam.

No comments: