Monday, August 22, 2011

Niat ke masjid.


Salam semua.

Lebih ramai umat Islam yang pergi ke masjid untuk beribadat dalam bulan Ramadan ini berbanding pada bulan- bulan yang lain, masjid besar seperti Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor. para jamaah yang hadir mencecah melebihi ribuan orang masing-masing memasang niat untuk beribadat dan bertaqarrub kepada Allah, memohon keampunan dan keredaan-Nya. Dalam pada itu terdapat juga Musang Berbulu Ayam berpakaian dan menyantuni diri di dalam masjid seperti orang lain yang ingin beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah tetapi hakikatnya pemergiannya ke masjid mempunyai niat yang lain, niat yang keji dan kotor serta jahil. Oleh itu beberapa kes kehilangna wang dan telefon bimbit pun berlaku.

Sudah menjadi lumrah dan kebiasaan dalam bilangan ramai itu akan terdapat juga pencuri dan penipu yang berlagak baik. Mereka ini hadir ke masjid bersama kejahatan dan syaitan di dalam diri.

Beruntunglah mereka yang mendapat hidayah dan taufiq Allah kerana berjaya mengurus diri dan keluarga dengan baik dan diredai-Nya.

____________________________________________

“Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

______________________________________________

Sekian...Wallahu aklam.


No comments: