Monday, August 29, 2011

Tarawih terakhir tahun 1432 - bersama Imam Besar Masjid Negeri dan Husni Ali Hasan.

Salam semua.

Sekitar solat sunat Tarawih di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.Selangor, malam tadi adalah malam terakhir untuk tahun ini,(gambar Sheikh Ahmad Mustafa) insya Allah tahun hadapan kita akan bertemu lagi , itu hanya harapan dan doa,
Kehadiran maut tidak mengira usia. Allah akan menentukan sehala-galanya, manusia hanya pandai merancang, Allah adalah perancangan mutlak atas segala-galanya.

Solat Tarawih di Masjid Negeri malam tadi diimamkan oleh Imam Besarnya sendiri ( Sheikh Hj.Ahmad Mustafa Bin Mohd.Sidin
) dan dibantu oleh Us.Husni Ali Hasan.
_________________________________________________
Kepada semua pengunjung
Laman Kehidupan Bersih dan Facebook Lee Noh
diucapkan Selamat Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.
Sekiranya ada salah dan silap - harap dimaafkan.

___________________________________________________

Ramai di kalangan ahli jamaah merasai kesediahan atas perpisahan ini, air mata mengalir tanpa disedari , suara dan wajah sedih dan sebak tidak dapat disembunyikan lagi, tangisan imam Sheikh Ahmad Mustafa menyemarakkan lagi suasana kesedihan ketika doa Qunut dibacakan oleh beliau sendiri, menangis kerana sedih meninggalkan kemanisan Ramadan dan keberkatannya.

Menangis kerana takut kalau-kalau dosa yang telah lalu belum diampunkan Allah, sedangkan azab Allah digambarkan di dalam doa Qunut begitu mengeri dan menyiksakan, selama sebulan diperdengarkan amaran Allah tentang siksaan dan azab yang akan dihadapi hamba-Nya yang berdosa dan tidak mendapat keampunan-Nya. kisah gembira untuk mereka yang sentiasa taat juga diperdengar ketika sedang bersolat melalui Kalam Allah yang mulia yang sunat dibaca semasa mendirikan solat.

Bumi mana tidak ditimpa hujan dan manusia mana (yang bukan Nabi dan Rasul) yang tidak melakukan dosa, semuanya terbayang di minda ahli jamaah sehingga tercetus rasa terharu dan menangis di hadapan Allah Tuhan Penciptanya yang sedang melihat dan menonton peristiwa ini.


Sebahagian daripada solat sunat Tarawih diimamkan Us.Husni Ali Hasan. bekas pelajar Akademi Al.Quran.

10 rakaat kedua solat Tarawih dan 3 rakaat solat witir diimamkan oleh Sheikh Ahmad Mustafa Mohd.Sidin ( Imam Besar )

Sekian...wallahu aklam.

No comments: