Saturday, August 27, 2011

Berita bergambar - Video - Sekitar Majlis Khatam al.Quran.

Salam semua.

Dipaparkan aktiviti-ak
tiviti kerohanian yang dilaksanakan di masjid ini semata-mata bertujuan mengimarah dan memakmurkan masjid seperti yang diperintahkan Allah. Di sampingnya diharapkan tersirat unsur motivasi kepada sesiapa yang menonton dan menatapnya. Apa pun alasan yang diberikan hidayah dan taufiq itu tetap datangnya dari Allah kerana ianya hak Allah.

[18]
Hanyasanya yang layak memakmurkan (me
nghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
(Surah At.Taubah)


Majlis Khatam al.Quran akan bermula.

Tuan Sheikh Muhammad Munji (Mesir) akan memimpin majlis khatam al.Quran pada kali ini.

Rakaman ketika hampir doa dibacakan.


Doa disampaikan oleh Sheikh Muhammad Munji.




Diadakan majlis seperti ini , di antara tujuannya adalah untuk memastikan syiar Islam hidup mekar dan berkembang biak di tengat-tengah masyarakat. Dalam pada itu masyarakat Islam hendaklah jangan hilang fokusnya iaitu semua aktiviti itu dikerja atau dilaksakan adalah semata-mata kerana Allah, oleh itu adat-adat untuk pemanis majlis hendaknya tidak mengatasi niat asalnya.
Majlis diakhiri dengan agenda penyampaian cendera hati Oleh Mufti kepada para peserta khatam al.Quran, Sheikh Muhammad Munji juga turut menerima cendera hati sebagai tanda terima kasih pihak pengurusan masjid kepada beliau yang sanggup datang dari jauh dan mengimamkan solat Tarawih serta memimpin majlis khatam al.Quran.

Sekian...wallahu aklam.


No comments: