Tuesday, August 23, 2011

Bersolat Tarawih bersama imam dari Madinah.

Salam semua.

Malam tadi 23 Ramadan 1432 bernasib baik kerana dapat bersolat sunat Tarawih bersama Sheikh Saad Nuqman dari Madinah, di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor.(gambar atas hanya untuk hiasan) Beliau dikatakan berkebolehan membaca al.Quran dengan berbagai cara, kalau tidak salah pendengaran ketika diumumkan oleh salah seorang imam masjid ini, katanya Sheikh Saad menguasai lebih 80 bacaan.




Video ini diambil ketika Sheikh Saad Nuqman sedang berdoa, gambar tidak fokus kepadanya kerana penulis berada berhampiran dengannya, kalau berdemikian ditakuti akan hilang khusyuk, hanya dua kali sahaja difokuskan kepadanya.



Berebut-berebut hendak berjabat tangan / bersalaman dengan Sheikh Saad Nuqman sehingga tidak terkawal , akhirnya Tuan Bilal terpaksa membawa Sheikh Saad keluar dari dewan solat, bersabit dengan itu terdapat mereka yang kecewa kerana tidak berkesempatan melakukannya.
Mungkin peristiwa ini memberi pengajaran kepada kita semua khasnya pihak pengurusan masjid supaya diambil langkah tertentu apabila solat diimamkan imam -imam terkenal, andaian perlu difikirkan sebelum solat didirikan.
Ada baiknya juga, Kalau diadakan slot khas bersalaman dengan imam dengan cara yang diarahkan oleh Tuan Bilal yang terdengar suaranya di dalam video tetapi hendaklah diumumkan terlebih dahulu sebelum solat didirikan supaya semua ahli jamaah berbaris , setelah siap berbaris barulah bersalaman dibenarkan , dengan cara itu akan menghasilkan situasi yang selesa dan mesra - mereka yang berada di belakang hendaklah bersabar - sabar sebahagian daripada iman.


Sekian...Wallahu aklam.

No comments: