Tuesday, August 16, 2011

Jati diri bangsa semakin rapuh.

Salam semua.

Pada hematku.

Senario dan situasi yang berlaku di seluruh negara pada masa kini memperlihatkan kerapuhan dan kehakisan jati ( gambar - sekadar hiasan ) diri menyebabkan kedaulatan negara terjejas. Keserabutan minda memikirkan hal-hal yang bersangkut dan berkait dengan kebendaan secara keterlaluan bisa melupakan mereka kepada tanggungjawab terhadap negara , maka berlakulah kerapuhan pagar negara dan kebocorannya sehingga dibolosi dan ditambah pula dengan perbuatan terambil harta yang bukan hak kepunyaannya sendiri menjadikan dirinya kaya raya sehingga melupai sakit dan tersiksanya bumi yang dipijak yang sedang menunggu untuk dirawat dan dipulihkan.

Kerapuhan jati diri bangsa menggusar dan membimbangkan mereka yang masih kental dan menyimpan jati diri dalam dirinya. Keluhan demi keluhan diluahkan supaya situasi buruk itu dirawat dan dipulihkan sering dibaca di dada akhbar, Namun langkah pemulihan masih menjadi tanda tanya yang belum berkesudahan.

Kerapuhan pagar negara boleh dilihat melalui program pendaftaran pendatang tanpa izin ( PATI ) yang dilanjutkan tempohnya dapat memberi faham bahawa jumlah mereka itu sangat ramai. Terjaminkah kehadiran mereka selepas ini akan kembali mengikut peraturan dan prosedur yang disediakan oleh negara kepada pihak yang berwajib.


Kehadiran mereka demikian rupa telah membawa banyak kegusaran kepada negara, bibit kurang selamat di kalangan rakyat telah mulai berbenih dan tumbuh subur sehingga terhasil perbalahan sesama sendiri di kalangan rakyat, kerana kehadiran mereka tidak mampu memberi sumbangan dan faedah kepada semua. Mereka yang mendapat faedah sudah pasti menyukainya dan mengambil untung semahunya dari situasi itu.

Jika kehadiran itu secara sah dan dimanfaatkan secara adil serta cukup sekadar keperluan negara yang akan membawa kebaikan kepada semua, kehadiran itu semestinya tidak dipertikaikan. Kerapuhan jati diri bangsa dan amanah adalah punca utama berlakunya senario dan situasi tidak terkawal itu berlaku dan terus berlaku. Kini terjawablah bahawa jati diri bangsa memerlukan rawatan dan anjakan.

Sekian..wallahu aklam.



No comments: