Thursday, October 7, 2010

Dikala malam yang sunyi.

Salam semua.

Dikala malam yang sunyi.
Dikala manusia sedang tidur.
Dikala raja sedang beradu.
Dikala alam membisu.
Dikala Isyak sudah dewasa.
Dikala lebuh raya umpama padang bola.
Dikala bandaraya umpama lepas berperang.
Dikala itulah aku terkejut jaga dari tidurku


Dikala itulah juga aku teringat akan Dia.
Aku rasa bersalah pada-Nya.
Aku rasa berdosa pada-Nya.
Dalam mindaku - baikkah aku, ingkarkah aku.
Dalam mindaku - bimbang, tenang : bercampur-campur.

Di tengah malam begitu.
Aku teringat juga pada dia.
Aku teringat juga pada masyarakat.
Aku teringat juga pada Galas.
Aku teringat juga pada para politikus.

Aku juga terkenang pada para politikus.
terkenang ucapan mereka yang panjang lebar.
terkenang akan tebu yang ditanam.
terkenang akan janji mereka, bak karangan budak PMR.
Aku terfikir juga hal rakyat. rakyat seperti aku.
juga rakyat yang kurang cerdik, orang bodoh makanan orang cerdik.
Aku kesal orang cerdik demikian.

Aku kagum dan malu pada yang jujur.
Aku hanya cakap tidak serupa bikin.
Aku bercakap tetapi tidak mampu melaksanakan.
Bak penulis, hanya berakhir di hujung jari.


No comments: