Friday, October 1, 2010

Solat Istikharah dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan yang penting.

Salam semua.

Islam adalah suatu cara hidup yang sempurna dan unggul, ajarannya meliputi dunia dan akhirat, meletakkan dunia sebagai kediaman sementara dan akhirat sebagai kediaman yang kekal, setiap tindak- tanduk manusia yang berakal yang berlaku di dunia akan di nilai di akhirat nanti walaupun tindakan itu sekecil biji sawi sekali pun mahupun lebih kecil lagi kerana Allah itu Maha Melihat dan Maha Mengetahui..

Panduan hidup yang dibekalkan oleh ajaran Islam juga meliputi semua bidang tanpa kecuali bidang-bidang tertentu kerana Allah itu Maha Mengetahui, sehingga ke tandas sekali pun terdapat panduannya, malah memulakan ucapan di khalayak, makan, minum, menziarahi jiran, berjual-beli dan lain-lain semuanya dibekalkan dengan panduan.

Membuat keputusan penting.
Islam menganjurkan umatnya bersolat istikharah sebelum membuat keputusan atau pilihan penting supaya k
eputusan yang dibuat itu tepat dan menguntungkan.

Solat Istikharah hukumnya sunat,dilakukan untuk memohon petunjuk dari Allah supaya keputusan yang dibuat itu tidak menyebabkan berlaku penyesalan di kemudian hari, dikerjakan sebanyak dua rakaat, paling baik ditunaikan ketika kesunyian tengah malam.

Caranya:
Niat ketika takbiratul ihram.
Sahaja aku bersolat sunat istikharah dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
kemudian bacalah doa iftitah seperti biasa.

Rakaat Pertama.
Baca surah Al.Fatihah

Surah Al.Fatihah.



dan surah Al.Kafirun.

Surah Al.Kafirun.


( Qulya aiyuhal kafirun.........).



Rakaat kedua.
Baca surah Al.Fatihah

Surah Al.Fatihah.



dan surah Al.Ikhlas.

Surah Al.Ikhlas.


( Qulhuwallahuahad.......)

Selepas memberi salam bacalah doa yang dikhaskan untuk solat sunat ini, di dalam doa tersebut sebutlah urusan yang dipohon petunjuk itu pada tempat yang sesuai ( lihat panduan di bawah ini )


____________________________

Doa selepas memberi salam .

"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan urusan yang hendak dilakukan ) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..........) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

( Pada tulisan merah sebutkanlah urusan yang hendak dilakukan itu )

______________________________

Kekadang sesuatu masalah tidak dapat diselesaikan walaupun telah bertanya kawan rakan kerana mereka juga tidak mampu melihat masalah secara hakiki . hanya sekadar membuat andaian sahaja, Namun demikian kita masih mempunyai cara untuk menyelesaikannya, malah caranya adalah yang terbaik iaitu dengan memohon petunjuk dari Allah melalui solat sunat Istikharah.

__________________________________

Sekian...Wallahu aklam.


No comments: