Thursday, May 16, 2013

Terkenang suka duka ketika bertugas sebagai guru.



MUNGKIN ADA MANFAATNYA UNTUK GURU MUDA.
Kehadiran Hari Guru mengingatkan semula peristiwa
suka duka ketika saya sedang bertugas, kebetulan saya pernah bertugas di Johor Baharu. Sungai Petani dan akhir sekali di Alor Setar.
, coretan di dalam status ini saya ingin mengutarakan dua peristiwa sahaja, satu kisah duka dan yang kedua kisah suka.

DUKA.
Pada suatu hari sedang saya mengajar telah berlaku suatu peristiwa yang menyedihkan, ketika itu semua murid sedang meyalin nota dari papan tulis/papan hitam seperti biasa saya memerhatikan setiap kelibat murid menjalankan tugas atau membuat kerja masing-masing dan memastikan nota ditulis dengan kemas dan teratur.

Ringkaskan cerita; Terdapat seorang murid tidak menyalin nota tersebut, sebaliknya sedang menulis surat untuk dihantar kepada seseorang, nasib baik saya tidak terus memarahinya atau merentap sahaja kertas yang telah dipenuhi dengan berbagai cerita sedih dan duka itu.

Apa yang berlaku itu menyebabkan saya rasa husnuzzon terhadap dirinya bahawa murid ini sudah tentu mempunyai masalah besar kerana pada kebiasaannya murid yang saya ajar tidak berani melanggar arahan saya sebegitu rupa, dalam fikiranku ketika itu agaknya budak ini bermasalah besar sehingga menulis nota itu menjadi tidak penting lagi.

Saya pergi rapat dengan mejanya tanpa disedari oleh murid lain kerana saya sembunyikan perbuatannya itu oleh itu murid ini tidaklah kelihatan melakukan kesalahan atau menlanggar disiplin pembelajaran.

Apa yang saya buat ?
Saya membaca surat yang ditulisnya itu, rupa-rupanya menulis surat kepada IBUNYA yang lama berpisah dengannya, selah saya faham isi kadungannya lantas saya sedih dan sebak, ....teringat...rupanya ramai juga guru tidak mengetahui masalah murid....air mataku mengalir tidak boleh disekat lagi, supaya tidak diketahui murid-murid lain saya terus melangkah keluar dan berada di luar bilik darjah buat beberapa ketika, sebelum keluar saya mengizinkannya meneruskan dan menyiapkan suratnya itu.

Hanya hati batu sahaja tidak cair setelah mengetahui kisah seorang anak mencari IBUNYA entah di mana ibunya berada, di antara ungkapan yang disebut yang masih saya ingat sampai saat ini ; katanya " Setelah ibu berkahwin lain telah lama kita tidak berjumpa...alamat ini saya dapat daripada kawan kalau betul dan surat ini sampai kepada ibu, ibu jawablah kerana...teringin sangat nak jumpa ibu..." ( murid ini di dalam Tingkatan 1 ). Patah perkataannya tidak tepat tetapi kandunganya tepat.

SUKA.
Selama kurang lebih 32 tahun saya bertugas di tiga buah sekolah di bandar yang disebutkan tadi, saya tidak pernah bermasalah dengan pihak pengurusan dan juga tidak pernah dimarahi. Hubungan rapat dengan pihak pengurusan hanya di tempat kerja....wallahu aklam.


Sekian.     .والله أعلم 



No comments: